د شریعت پوهنځی

د شرعیاتو پوهنځي پېژندنه او لنډ تاریخچه

د شرعیاتو پوهنځی د پوهنتونونو په چوکاټ کې یو تحصیلي او تحقیقي واحد دی چې موخه یې د ديني چارو د پوهانو، متخصصینو او مسلکي کدرونو روزنه او زده‌کړه ده. دغه پوهنځی په بېلابېلو برخو کې لکه عدلي او قضایي بنسټونو، د ښوونې او روزنې په برخه، ارشاد او دعوت، د فقه او قانون او د تعلیماتو اسلامي په رشتو کې کدرونه روزي.

د دایکندی پوهنتون د شرعیاتو پوهنځی په ۱۳۹۸ هـ ش کال کې د پوهنتون په بدنه کې د دوو دیپارتمنتونو (فقه جعفري او تعلیمات اسلامي) په درلودلو سره تاسیس شو او د لومړي کال لپاره یې ۶۰ تنه محصلین په دواړو دیپارتمنتونو کې جذب کړل. د دې محصلینو تدریس د څلورو تنو رسمي کادري استادانو او یو شمېر افتخاري استادانو له لوري پرمخ وړل کېده. د ټولو ستونزو او سختیو سره د زغم او هڅو په پایله کې، له دوو کلونو وروسته په درېیم کال کې د پوهنځي استادانو شمېر ۶ تنو ته ورسېد او د محصلینو شمېر یې په دواړو دیپارتمنتونو کې ۱۲۳ تنو ته لوړ شو.

شرعیاتو پوهنځي په ۱۴۰۳ هـ ش کال کې د «عقیده او فلسفې» د دیپارتمنت د جوړېدو پروپوزل ترتیب او د علمي معاونیت له لارې وزارت ته ولېږه او هیله‌مند دی چې د وزارت له خوا د دې دیپارتمنت د ایجاد منظوري ورکړل شي.

اوس مهال د شرعیاتو پوهنځی دوه دیپارتمنتونه لري: دیپارتمنت فقه او قانون او دیپارتمنت تعلیمات اسلامي. په مجموع کې په دواړو دیپارتمنتونو کې ۱۲ تنه کادري استادان فعالیت لري، برسېره پر دې یو شمېر همکار استادان هم ورسره شته. د یادونې وړ ده چې د دغه پوهنځي دواړه دیپارتمنتونه فارغ ورکړونکي دي.

 

اعضای دیپارتمنت فقه و قانون

شميره

نوم

تخلص

د پلار نوم

جنسیت

علمی  رتبه

تحصیلی  درجه

دنده

د تماس شميره

بریښنالیک

۱

عصمت الله

مدقق

حسین داد

نارینه

د پوهنیار نوماند

ماستر

استاد

0744629222

 

۲

شیرین آقا

مصباح

محمدکریم

نارینه

د پوهنیار نوماند

ماستر

استاد

0776766419

 

3

احمدضیا

زاهد

سلطان مراد

نارینه

د پوهنیار نوماند

لیسانس

استاد

0773004341

 

4

بهرام

حمیدی

امرالله

نارینه

د پوهنیار نوماند

لیسانس

استاد

0765547685

 

5

خیرمحمد

آمرزاده

سردار محمد

نارینه

د پوهنیار نوماند

لیسانس

استاد

0771108475

 

6

قاری عبدوالفیاض

فضلی

عبدوالغنی

نارینه

د پوهنیار نوماند

لیسانس

استاد

0708029122

 

 

اعضای دیپارتمنت تعلیمات  اسلامی

7

محمدهاشم

صالحی

محمدظفر

نارینه

پوهنیار

ماستر

استاد

0778886512

 

8

اسدالله

احسانی

محمد جمعه

نارینه

د پوهنیار نوماند

لیسانس

استاد

0772523216

 

9

عبدالمحفوظ

عیارزاد

عبدالقاهر

نارینه

د پوهنیار نوماند

لیسانس

استاد

0775109266

 

10

شراف الدین

امیری

امیر محمد

نارینه

پوهنیار

ماستر

استاد

0778874103

 

11

محمد خالد

مسعود

مسعود الله

نارینه

د پوهنیار نوماند

لیسانس

استاد

0770133190

 

12

سمیع الحق

سروری

سرور

نارینه

د پوهنیار نوماند

لیسانس

استاد

0711728680

 

13

تاج محمد

صالحی

صالح محمد

نارینه

د پوهنیار نوماند

لیسانس

استاد

0779606145

 

14

محمد قسیم

احمدی

احمد الله خان

نارینه

د پوهنیار نوماند

لیسانس

استاد

0705752570

 

15

شاه محمد

عمری

صالح محمد

نارینه

د پوهنیار نوماند

لیسانس

استاد

0731225111

 

16

محمد ولی

ذاکری

خداینطر

نارینه

د پوهنیار نوماند

لیسانس

استاد

0705407162

 

17

امان الله

سعادت

رحمت ولی

نارینه

د پوهنیار نوماند

لیسانس

استاد

0771664797

 

17

ضیاوالدین

حقانی

محمد رحیم

نارینه

د پوهنیار نوماند

لیسانس

اشتاد

0706962559

 

 

د شرعیاتو پوهنځي اهداف

د شرعیاتو پوهنځي ستراتیژیک اهداف

د دې پوهنځي ستراتیژیک اهداف د دایکندی پوهنتون او د لوړو زده‌کړو وزارت له ستراتیژیکو اهدافو سره په مطابقت کې، د پوهنځي د رسالت او مأموریت پر بنسټ او د ټولنې او هېواد د اړتیاوو له مخې په لاندې برخو کې ټاکل شوي دي:

 

الف) د علمي او څېړنیزې برخې اهداف

  1. د کیفیت د تضمین له پلوه د اعتبار ترلاسه کول؛
  2. د عقیدې او فلسفې د دیپارتمنت جوړول؛
  3. د اسلامي ثقافت د دیپارتمنت جوړول؛
  4. د استادانو د علمي ظرفیت لوړول؛
  5. د محصلینو د مسلکي مهارتونو روزنه او ارتقا؛
  6. په اسلامي علومو کې د مسلکي او متعهد کادري پرورش؛
  7. د لا ډېرو علمي کدرونو جذب؛
  8. د علمي او څېړنیزو پروګرامونو ترسره کول؛
  9. د مطالعاتو او څېړنو پراختیا.

 

ب) د ادارې او زېربنا برخې اهداف

  1. سالم مدیریت؛
  2. د شرعیاتو پوهنځي اړیکې د نورو علمي او تخصصي بنسټونو سره پیاوړې کول؛
  3. د اوبو او برېښنا تأمین؛
  4. د کارکوونکو او محصلینو لپاره ځانګړی ډیټابېس جوړول؛
  5. د درسي ټولګیو سمبالول د معیاري ټکنالوژۍ وسایلو سره؛
  6. د پوهنځي لپاره د کتابتون جوړول؛
  7. د حقوقي کلینیک پراختیا او له هغې څخه د محصلینو د عملي کارونو لپاره اغېزمنه ګټه اخیستنه.

 

ج) د تدریس او زده‌کړې اهداف

د شرعیاتو پوهنځي موخه د آګاه او ماهر کادر روزل دي په دې برخو کې:

  1. د تفسیر، حدیث، فقه، اصول فقه او قانون په علومو کې؛
  2. د افتاء، عدلي او قضایي دستګاه کې د کار او د جزایي، مدني او تجارتي قضیو د پرمخ وړلو لپاره؛
  3. د شرعي احکامو د خپراوي، تطبیق، تدریس او نشر لپاره؛
  4. د اعتدال غوښتنې د ترویج او د سالم ټولنیز تعامل لپاره.

 

د شرعیاتو پوهنځي لید او رسالت

۱. لید (Vision)

شرعیاتو پوهنځی د هېواد او سیمې په کچه داسې قاضیان، حقوقپوهان، خطیبان، داعیان او مسلکي کدرونه روزي چې د تخصصي پوهې او مسلکي تعهد څښتنان وي.

۲. رسالت (Mission)

شرعیاتو پوهنځی ژمن دی چې د اسلامي اصولو پابند، مسلکي او متعهد کادرونه وړاندې کړي او د دیني، نړیوالو معیارونو او د نافذو قوانینو په رڼا کې سالم تعلیمي چاپېریال رامنځته کړي.

 

د شرعیاتو پوهنځي دیپارتمنتونه

اوس مهال د شرعیاتو پوهنځی په دوو دیپارتمنتونو کې فعالیت کوي، چې یو یې فقه او قانون او بل یې تعلیمات اسلامي دی.

 

د فقه او قانون دیپارتمنت

  • د شرعیاتو پوهنځي په چوکاټ کې یو فعال تحصیلي واحد دی چې په ۱۳۹۹ هـ ش کال کې جوړ شوی.
  • اوس مهال درې فعال ټولګي لري او محصلین یې د عمومي کانکور، دیني مدرسو او ځانګړو لارو څخه جذبېږي.
  • دیپارتمنت ۴ تنه کادري استادان لري (۲ ماستر، ۲ لیسانس).
لید (Vision)

د فقه او قانون دیپارتمنت یو فعال تحصیلي واحد دی چې موخه یې په قضا، څارنوالۍ، مدافع وکالت، افتاء او په فقهې ـ حقوقي برخه کې د لوړ کیفیت زده‌کړې په ډګر کې د متخصصو کدرونو روزنه ده.

رسالت (Mission)

د فقه او قانون دیپارتمنت د محصلینو د مسلکي پوهې وده، د فقهې، حقوقي او اړوندو علومو د تخصصي زده‌کړو زمینه برابرول او د ټولنې د اړتیاوو په رڼا کې د علمي وړتیاوو لوړول خپل رسالت ګڼي.

د فقه او قانون دیپارتمنت پېژندنه او لنډ تاریخچه

د فقه او قانون رشته د شرعیاتو پوهنځي په چوکاټ کې یو فعال تحصیلي واحد دی، چې موخه یې د قضا، څارنوالۍ، افتاء، مدافع وکالت، مشورې او حکمیت په برخو کې د آګاه او متخصصو کدرونو روزنه ده. دغه دیپارتمنت هڅه کوي محصلین له فقه، اصول فقه او حقوقو سره د معیاري او د لوړو زده کړو وزارت له لوري د تأیید شویو نصابونو له لارې د متخصصو استادانو په مرسته ښه بلدتیا پیدا کړي.

دیپارتمنت فقه او قانون په ۱۳۹۸ هـ ش کال کې د شرعیاتو پوهنځي په چوکاټ کې تأسیس شوی او دا مهال (۵) کادري بستونه لري.

د فقه او قانون د رشتې تعلیمي اهداف

د دې رشتې موخه د آګاه او ماهر کدرونو روزنه ده:

  1. د افتاء او د عدلي ـ قضایي دستګاه په چوکاټ کې د کار کولو او د بېلابېلو جزایي، مدني او تجارتي قضیو د پرمخ وړلو لپاره؛
  2. د خلکو او دولت د فقهې اړتیاوو د ځواب ویلو او د فقهې په علمي برخو کې د نظر څرګندولو لپاره؛
  3. د شریعت د تطبیق او د الهي قانون د حاکمیت د تعمیم او د ښه حکومت‌ولۍ لپاره؛
  4. د شرعي احکامو د تدریس، تطبیق، خپرولو او نشر لپاره؛
  5. د اعتدال غوښتنې او سالم ټولنیز تعامل د ترویج لپاره.

د فقه او قانون د رشتې متوقعه پایلې

  1. د فقهې اړوند د خلکو او دولت د اړتیاوو د ځواب ویلو، د قانون د حاکمیت د تعمیم او د ښه حکومت‌ولۍ د پلي کولو لپاره د پوهې او مهارت ترلاسه کول؛
  2. د بېلابېلو جزایي، مدني او تجارتي دوسیو په حکمیت کې اړوند مهارتونه زده کول؛
  3. د نویو قوانینو او تقنیني اسنادو د تسوید او جوړولو، او همدارنګه د تعدیل، زیاتولو او حذف د اړینو مواردو د تشخیص په برخه کې د اسلامي عقایدو پر بنسټ پوهه او مهارت ترلاسه کول؛
  4. د اسلامي عقیدې، عدالت او د انساني او اسلامي ارزښتونو پر بنسټ د عالي اخلاقو، سیرت او سلوک روزل، څو فارغین وکولای شي د عدلي او قضایي سیستم، مدافع وکالت او نورو حقوقي ـ شرعي بنسټونو لپاره دندې ترسره کړي؛
  5. د قوانینو د ارزونې لپاره د مسلکي پوهې او مهارت ترلاسه کول څو وکولای شي د هېواد قوانین له اسلامي عقایدو سره د مطابقت له پلوه وڅېړي.

د فقه او قانون د رشتې فارغینو تعریف

د فقه او قانون د رشتې فارغین هغه کسان دي چې د عدلي، قضایي، څارنوالۍ او وکالت اړوند علوم یې په علمي او مسلکي بڼه زده کړي او اړین عملي مهارتونه یې ترلاسه کړي دي. د دې برنامې موخه د متخصصو او مسلکي کدرونو روزنه ده د لاندې برخو لپاره:

  • عدلي او قضایي بنسټونه،
  • څارنوالۍ،
  • مدافع وکالت،
  • اوقاف،
  • د اجرایي ادارو مشاورین،
  • شرعي او حقوقي مشاورین،
  • د پوهنتونونو تدریس،
  • د محلي ادارو رهبري،
  • د پالیسي جوړونې مرکزونه،
  • مدني ټولنې،
  • او د خصوصي مؤسسو حقوقي برخې او نور عامه سکتورونه.

د دې برنامې له مخې، هغه څوک فارغ ګڼل کېږي چې لږ تر لږه ۱۳۶ کریدتونه د څلور کلن تحصیلي دورې (۸ سمسترونو) په اوږدو کې بشپړ کړي او په پوهه، مهارتونو او سلوک کې د لاندې شرایطو څښتن وي:

 

۱. د پوهې په برخه کې

فارغ باید د لیسانس په کچه په لاندې برخو کې پوهه ولري:

  • د اسلامي اصولو او عقایدو آګاهي،
  • د اسلامي او ملي ارزښتونو درک،
  • د شخړو د سوله‌ییز حل لارې،
  • د ټولنیزو، کورنیو او حقوقي اړیکو د تحکیم لارې،
  • د اصولو، فقهې، حقوقو او قوانینو درک،
  • د سیاست، دیپلوماسۍ او نړیوالو اړیکو عمومي پوهه،
  • د عامه ادارو د مدیریت لارې،
  • د حقوقي مکتوبونو د لیکلو طریقه.

فارغ باید دنده او مسؤلیتونه په ښه توګه ترسره کړي، پر ځان باور ولري، د ملي منافعو او اسلامي ارزښتونو ته لومړیتوب ورکړي، د فقهې او حقوقي علومو په برخه کې بااخلاقه او عالم شخصیت ولري څو د متخصص کدر په توګه په ټولنه کې ونغاړل شي.

۲. د مهارتونو په برخه کې

فارغ باید:

  • د عربي ژبې او قواعدو اړین مهارتونه زده کړي وي؛
  • د حقوقي، عدلي او قضایي اسنادو د ترتیب او تسوید توان ولري؛
  • له کمپیوټري پروګرامونو (Office او نورو) سره بلد وي؛
  • د روزنیزو پروګرامونو د تدویر او وینا کولو وړتیا ولري؛
  • د اړوندو برخو ستونزې د حل کولو وړتیا ولري.

 

۳. د سلوک په برخه کې

فارغ باید د خپلو مسلکي او تخصصي مضامینو له درسي برنامې دا ارزښتونه زده کړي وي:

  • د اسلامي او ملي ارزښتونو درناوی،
  • ښه اخلاق او اکاډمیک چلند،
  • دین پالنه او وطن پالنه،
  • د دینی، حقوقي او انساني ارزښتونو درناوی.

فارغ باید په ټولو چارو کې عدالت تأمین کړي، د وطن او وظیفې سره متعهد وي او الله تعالی په خپلو ټولو کړنو کې حاضر، ناظر او حساب‌رس وګڼي.

د فقه او قانون د څانګې د فارغانو د کار ساحې

د فقه او قانون د څانګې فارغان کولای شي په دې برخو کې دندې ترسره کړي: قوه قضائیه، څارنوالی، د عدلیې وزارت، د حج او اوقافو وزارت، معارف (د اسلامي تعلیماتو آمریت)، د وکیلانو ټولنه، پوهنتونونه، علمي او فرهنګي مؤسسې او بنسټونه، د اجرائیه قوې حقوقي او ديني مشورتي مقامونه، د بانکونو او خصوصي سکتور حقوقي او شرعي مشورې، او په عمومي ډول د اداري چارو او سیاسي مقامونو په برخو کې.

د اسلامي تعلیماتو د دیپارتمنت پېژندنه او لنډ تاریخچه

د اسلامي تعلیماتو رشته د شرعیاتو پوهنځي په چوکاټ کې یو فعال تحصیلي واحد دی. د دې هدف د افتاء، د شرعي علومو تدریس، دعوت، مشورې او حکمیت، د تفسیر او علوم قرآني، د علوم حدیثو په دقیق او مسلکي ډول، فقه، اصول فقه، قضاء، څارنوالی او مدافع وکالت په برخو کې د متخصصو او مسلکي کادرونو روزل او کار ګمارل دي. د اسلامي تعلیماتو دیپارتمنت په کال ۱۳۹۸ کې د شرعیاتو پوهنځي سره یو ځای شوی دی. دغه دیپارتمنت اوس مهال (۴) تنه د کادر غړي لري او په مجموع کې (۹۴) تنه محصلین لري.

د اسلامي تعلیماتو د دیپارتمنت لیدلوری (Vision)

اسلامي تعلیمات د شرعیاتو پوهنځي په چوکاټ کې یو فعال تحصیلي واحد دی چې موخه یې د قضاء، تبلیغ، دعوت، د اسلامي علومو متخصصین او آګاهان روزل او د ټولنې او د کار بازار د اړتیاوو مطابق د معیاري او باکیفیته تحصیلاتو وړاندې کول دي.

ماموریت (Mission)

د اسلامي تعلیماتو دیپارتمنت د محصلینو د مسلکي پوهې د لوړوالي، د شرعي او اړونده علومو د تخصصي زده کړو د زمینه برابرولو او د ټولنې د اړتیاوو پوره کولو رسالت پر غاړه لري.

د اسلامي تعلیماتو د رشته تعلیمي موخې

د دې څانګې موخه د مسلکي او آګاه کادرونو روزنه ده: 

    1. د افتاء او په عدلي – قضایي ارګانونو کې د جزایي، مدني او تجارتي قضیو د پرمخ وړلو په موخه.
    2. په تفسیر او حدیثو کې د دعوت او ارشاد د فعالیتونو د پراختیا لپاره.
    3.  د شرعي علومو د تعمیم، تطبیق او نشر لپاره.
    4. - د اعتدالګرایۍ د ترویج او د سالم ټولنیز تعامل لپاره.

د اسلامي تعلیماتو د رشته متوقع نتایج

۱- د شرعي او اسلامي علومو زده کړه او د اسلامي شریعت له عالي مفاهیمو او د هېواد له مکتوبو قوانینو څخه دقیق فهم.

2- عملي مهارتونه د شرعي احکامو د ښه تطبیق او د قضاء، څارنوالۍ، وکالت دفاع او نورو شرعي او حقوقي ادارو اړوند دندو لپاره.

3- د هېواد د قوانینو د ارزونې او د هغوی د اسلامي عقایدو سره د مطابقت د څېړنې وړتیا.

4- د شرعي او حقوقي مباحثو فلسفي تحلیل، د بېلابېلو موضوعاتو مقایسه په رڼا کې د اسلامي شریعت، نافذو قوانینو او د منل شوي عرف.

5- د قرآن او سنت څخه د منځلاري او معتدل برداشت مهارت، د قرآن کریم د سمو تفسیرونو لارې، د احادیثو تخریج، د قانوني نصوصو مطلوب تحلیل او په منطقي او حقوقي استدلال کې مهارت.6

- 6د ديني معتدل ارشاد د تعمیم، حقوقي پوهاوي، د ارزښتونو او شرعي مسایلو تدریس، د ادیانو د مقایسې وړتیا، د دیني پلورالیزم نقد او د اسلامي کلامي مذاهبو د اعتقادي اصولو تحلیل.

 

د اسلامي تعلیماتو د فارغانو تعریف

د دایکندی پوهنتون د شرعیاتو پوهنځي د اسلامي تعلیماتو پروګرام د متخصصو او مسلکي کادرونو د روزنې په موخه د عدلي، ديني، څارنوالۍ، وکالت دفاع، اوقافو، اجرائیوي ادارو مشاورینو، شرعي او حقوقي مشاورینو، پوهنتوني تدریس، د محلي ادارو مشري، د پالیسي جوړونکو مرکزونو غړیتوب، مدني ټولنو کې فعالیت او د خصوصي سکتور د موسسو او ادارو لپاره رامنځته شوی دی.

د همدې له مخې، د اسلامي تعلیماتو پروګرام هغه محصل فارغ ګڼي چې لږ تر لږه (۱۳۶) کریدتونه په څلور کلنه دوره (۸ سمسترونو) کې بشپړ کړي وي او په پوهه، مهارتونو او سلوک کې لاندې شرایط ولري:

۱- په پوهه کې: فارغ د لیسانس په کچه د دې موضوعاتو تسلط ولري: د اسلامي اصولو او عقایدو پېژندنه، د اسلامي او ملي ارزښتونو درک، د اختلافونو د سوله ییز حل لارې، د ټولنیزو، فامیلي او حقوقي اړیکو د ټینګېدو لارې، د اصولي، فقهي، حقوقي او قانوني مسایلو درک، د عامه ادارو د مدیریت لارې چارې او د حقوقي مکاتیب د لیکلو طریقي.

فارغ باید خپلې دندې او مسؤلیتونه په ښه ډول ترسره کړي، پر ځان باور ولري، ملي منافع او اسلامي ارزښتونو ته لومړیتوب ورکړي، له اخلاقو ډک او په شرعي علومو کې پوه شخصیت ولري څو د اسلامي تعلیماتو د دیپارتمنت د متخصص کادر په توګه په ټولنه کې خپل ځای ومومي.

د مهارتونو په برخه کې

د اسلامي تعلیماتو د پروګرام فارغ‌التحصیل هغه څوک دی چې:

  • د نړیوالې عربي ژبې او د هغې د قواعدو په حد لازم آشنایي ولري؛
  • د حقوقي، عدلي او قضایي اسنادو د ترتیب او تنظیم وړتیا ولري؛
  • د آفیس پروګرامونو او کمپیوټري برنامو سره بلد وي؛
  • د تعلیمي پروګرامونو د تدویر وړتیا ولري او ښه ویناوال وي؛
  • او په اړونده برخو کې د خپلو ستونزو د حل توان ولري.

د سلوک په برخه کې

د اسلامي تعلیماتو د پروګرام فارغ‌التحصیل هغه څوک دی چې د خپلو مسلکي او تخصصي مضامینو د درسي پروګرام له لارې:

  • د اسلامي او ملي ارزښتونو درناوی،
  • ښه اخلاق او اکادمیک چلند،
  • د دین او وطن مینه،
  • د دیني، حقوقي او انساني ارزښتونو رعایت زده کړي وي.

فارغ باید وتوانېږي په ټولو چارو کې عدالت په غوره توګه تأمین کړي، د وطن او دندې په وړاندې متعهد وي او الله تعالی حاضر، ناظر او حسابرس وبولي.

د اسلامي تعلیماتو د څانګې د فارغانو د کار ساحې

د اسلامي تعلیماتو د څانګې فارغان کولای شي په دې ادارو او برخو کې دندې ترسره کړي:

  • قوه قضائیه،
  • څارنوالی،
  • د عدلیې وزارت،
  • د حج او اوقافو وزارت،
  • معارف (د اسلامي تعلیماتو آمریت)،
  • د وکیلانو ټولنه،
  • پوهنتونونه،
  • علمي او فرهنګي مؤسسې او بنسټونه،
  • د اجرائیه قوې حقوقي او ديني مشاوریتونه،
  • د بانکونو او خصوصي سکتور حقوقي او شرعي مشاوریتونه، او په عمومي ډول د اداري چارو او سیاسي مقامونو په برخو کې.

د شرعیاتو پوهنځي حقوقي کلینیک

تعریف

حقوقي کلینیک (Legal clinic): هغه واحد دی چې د شرعیاتو او حقوقو پوهنځیو پورې تړلی وي. په دې کلینیک کې د شرعیاتو او حقوقو محصلین مسلکي او تخصصي مهارتونه زده کوي او عملي کارونه ترسره کوي. د دې تر څنګ، د دې مسلکي نهاد د پراختیا سره، مراجعینو ته حقوقي مشورې هم ورکول کېږي. د شرعیاتو پوهنځي حقوقي کلینیک د مسؤلینو د اغېزمنو هڅو په پایله کې د ۱۴۰۳ کال په اوړي کې رامنځته شو او د یو مسؤل او مسلکي غړي لخوا په رسمي ډول پیل شو.

د حقوقي کلینیک د زده کړو لاسته راوړنې د محصلینو لپاره

۱- د هغوی پوهه له نظري چوکاټ څخه د ټولنې پر واقعي حقایقو باندې لېږدوي؛
۲- د هغو مراجعینو سره مخامخېږي چې زیاتره یې مالي توان نه لري او د زیان‌منونکو یا له خطر سره مخ ډلو پورې تړلي دي، چې دا د محصلینو د عملي پوهاوي لپاره مهم دی؛

3- محصلینو ته، په ځانګړي ډول د وروستیو سمسترونو زده کوونکو ته، دا فرصت برابروي چې د حقوقي ستونزو د حل په برخه کې خپله وړتیا وازمويي؛

4- د طب محصلینو د عملي تمرین په څېر، محصلینو ته د خپلې زده کړې د ازمویلو او د خپلو علمي قوتونو او ضعفونو د څرګندېدو فرصت ورکوي.

ځانګړي مهارتونه چې زده کوونکي یې په کلینیک کې زده کوي

  • د دعوې د اقامې طریقې؛
  • د دوسیو لنډیز جوړول؛
  • حقوقي لیک او اداري مکاتبه د قضایي او شبه قضایي چارو لپاره؛
  • د مرکه کولو مهارت؛
  • د مشورې ورکولو هنر؛
  • د ستونزو د حل لارې چارې؛
  • د وکالت او قضاوت د مسلکي اخلاقو اصول؛
  • د مسلکي ظرفیتونو د لوړولو طریقې.

د حقوقي کلینیک لاسته راوړنې د مدني ټولنې لپاره

ډېری مدني بنسټونه، خیریه مؤسسې او غیر دولتي سازمانونه د خپلو فعالیتونو په بهیر کې د حقوقي مشورو او قضایي معاضدت اړتیا لري. د بېلګې په توګه، د خبریالانو، ښځو، ماشومانو او نورو ځانګړو ډلو د حقونو د ملاتړ ټولنې د خپلو بشردوستانه او خیرخواهانه موخو د پرمخ وړلو لپاره د حقوقدانانو لارښوونې او د وکیلانو دفاع ته اړتیا لري. له بلې خوا، د سرچینو د محدودیت له امله د دغو خدمتونو د لګښت د ورکړې توان نه لري. د پوهنتونونو پورې تړلي حقوقي کلینیکونه د دغو ټولنیزو فعالانو لپاره د ډاډ سرچینه ده، ځکه چې د دغو کلینیکونو خدمتونه اساساً وړیا دي او همکاران یې له پیاوړې معنوي انګېزې برخمن دي.

د حقوقي کلینیک لاسته راوړنې د قضایي دستګاه لپاره

  • د پوهنتوني حقوقي کلینیکونو خدمات لامل ګرځي چې هغه کسان هم د حقوقي مشورو څخه ګټه واخلي چې د وکیل د اجرت د ورکولو توان نه لري؛
  • دا مشورې د وکیلانو تر څارنې لاندې وړاندې کېږي او ډېر ځله د دعوې تر طرح کولو مخکې د مصالحې او جوړجاړي لامل ګرځي؛
  • هغه دعوې چې محکمې ته وړاندې کېږي، په سمه او روښانه بڼه مطرح کېږي.

په بله وینا، په داسې حال کې چې د هېواد د قضایي دستګاه یوه لویه ستونزه د دوسیو ازدحام دی، د حقوقي کلینیکونو خدمات د دوسیو په شمېر کې د کموالي او د هغوی په کیفیت کې د لوړوالي لامل ګرځي، چې دا خپله د قضایي دستګاه لپاره ستره مرسته ده.

د حقوقي کلينيک د حقوقي زده کړو لاسته راوړنې د زیان منونکو او له خطر سره مخ کسانو لپاره

په ډېرو هېوادونو کې حقوقي خدمتونه د خورا ګرانو خدمتونو له ډلې څخه ګڼل کېږي. ډېر خلک، په ځانګړي ډول په پرمختيايي هېوادونو کې، که څه هم د وکيلانو او حقوقي کارپوهانو د مسلکي خدمتونو د کارونې اړتيا درک کوي، د مالي محدوديتونو له امله د دوی د مراجعې توان نه لري. دا موضوع لامل کېږي چې هغوی و نه شي کولای په دادرسي پروسه کې له خپلو مهمو بشري حقونو څخه چې د وکيل د لرلو حق دی، استفاده وکړي، کوم چې کله ناکله د هغوی د حقوقو پراخې ضياع ته لاره هواروي.

د پوهنتونونو حقوقي کلينيکونه چې د حقوقو د استادانو له تخصصي پوهې او ټولنيز اعتبار څخه ګټه اخلي، د همدې ډول افرادو او ډلو لپاره تر ټولو ډاډمنه وسيله کېدای شي؛ داسې کسان چې سره له اړتيا، د مالي بېوزلۍ له امله د وکيلانو او حقوقي کارپوهانو دروازې نه شي ټکولای. د زيان منونکو ډلو د عدالت ته د لاسرسي آسانتيا د حقوقي کلينيکونو له مهمو ټولنيزو دندو څخه ده.

کلينيکونه کولای شي د قانوني وسيلو په کارولو سره د ټولو لپاره د حقوقي خدمتونو وړاندې کول، د اړوندو څانګو ظرفيت لوړول، د زيان منونکو او څنډې ته شړل شويو ډلو د توان زياتول د خپل ژوند د سم مديريت لپاره، د بشري حقونو د پراختيا او د عادلانه عدالت د تأمين په برخه کې اغېزناک رول ولوبوي. د بشري حقونو د وکالت فرهنګ خپرول، د زیان منونکو ډلو لپاره حقوقي خدمتونه وړاندې کول، د درملیزو حقوقي زده کړو عملي کول، د حقوقي ښاريتوب پراخول او د قانون درناوي بيا رغونه، د نامناسبو قوانينو د اصلاح لپاره هڅې د هغوی د نیمګړتیاوو د بربنډولو له لارې او د ګټو لرونکو ډلو په ونډه، د دې بنسټونو ځينې حقوقي ـ بشري کړنې دي.

د حقوقي کلينيک د حقوقي زده کړو لاسته راوړنې د ټولنې د افرادو لپاره

ويلای شو چې حقوقي کلينيکونه د بيمو په څېر کارکرد لري. يعنې د هغو کسانو شمېر چې د بيمې تر پوښښ لاندې وي، له هغو کسانو ډېر وي چې په عملي توګه له بيمې ګټه اخلي. خو هماغه کسان چې ښايي کلونه کلونه د پېښو، درملنې او غلا د بيمې له خدماتو څخه استفاده ونه کړي، د ذهني آرامۍ او روحي امنيت احساس لري او تيار دي چې د همدې ډاډ لپاره د بيمې لګښتونه ورکړي.

يوازې دا خبره چې هغه کسان چې د وکالت د فيس ورکولو توان نه لري، پوه شي چې په پوهنتون کې، چې يو علمي صلاحيت لرونکی مرجع او د ټولو پر مخ پرانيستی خيريه بنسټ دی، يو مرکز د حقوقي خدمتونو د وړاندې کولو لپاره موجود دی او د اړتيا په صورت کې کولای شي له دې مرکز څخه وړيا مشورې او لارښوونې ترلاسه کړي، هغوی ته د آرامۍ او امنيت احساس ورکوي.

دا عیناً لکه د دې په څېر ده چې خلک پوه شي په خپل ښار کې د شپې او ورځې وړيا طبي عاجل خدمتونو مرکز شته، او همدارنګه داسې پوليس چې د دوی د ګټو او امنيت ساتونکی وي. دا ټول د حقوقي کلينيکي زده کړو له بېلابېلو او ارزښتمنو لاسته راوړنو څخه دي، لاسته راوړنې چې هر يو يې د دې بنسټونو د جوړېدو، ملاتړ او ورګډېدو لپاره کافي دليل کېدای شي.

فعاله کميټې په کچه د پوهنځي

کميټې هغه فعالې واحدونه دي چې د تدريس، څېړنې، مديريت او رهبرۍ اړونده ځانګړو چارو د پرمخ وړلو لپاره د شرعیاتو په پوهنځي کې جوړې شوي. دغه کميټې د دندو د لایحې، عملي پلان، مسؤل او ځانګړو غړو لرونکي دي چې د شرعیاتو د پوهنځي د علمي شورا له لوري تصويب شوي دي.

۱. د دعوت او ارشاد کميټه
دغه کميټه د ديني ارزښتونو او اسلامي فرهنګ د بنسټيز کولو او د ديني زده کړو د روزنې په موخه په کچه د پوهنځي فعاليت کوي. د دې کميټې اساسي هدف د سنت او اسلامي شريعت پر بنسټ د افرادو اصلاح او روزنه ده څو په ټولنه کې د فساد او انحراف د خپرېدو مخه ونیول شي.

۲. د محصلانو کميټه

د دې کميټې د جوړېدو هدف د محصلانو او مسؤلينو تر منځ د لا ښه اکادمیکو او علمي چارو د پرمخ وړلو لپاره همغږي رامنځته کول، د نظم تأمين، د ډله‌یيزو فعاليتونو بنسټيزول او د محصلانو د نظریاتو او وړاندیزونو اورېدل دي. د دې کميټې غړي معمولاً له فعاله او احساس لرونکو محصلانو څخه ټاکل کېږي او مشري يې هغه استاد ته سپارل کېږي چې د اغېزناک ارتباط توان ولري.

۳. د کیفیت د لوړولو کميټه

دغه کميټه د پوهنځي په کچه د کیفیت د لوړولو او د اکادمیک اعتبار د ترلاسه کولو لپاره فعاليت کوي. دا کميټه له پنځو تنو تجربه لرونکو استادانو جوړه ده چې د دې پوهنځي د علمي شورا د غونډې له لارې ټاکل شوي دي.

د کیفیت د لوړولو د کميټې دندې او مسؤلیتونه:

  • د کیفیت د تضمین معیارونو تطبیق او د کیفیت د ښه والي تسریع په کچه د شرعیاتو پوهنځي.
  • د اړوندو څانګو سره همکاري او همغږي د تعلیمي پروګرامونو او نورو فعالیتونو د اعتبار ورکولو په برخه کې.
  • د کیفیت د تضمین پروګرامونو د تطبیق په اړه د تحصیلي بنسټ ته د معلوماتو وړاندې کول.
  • د کیفیت د تضمین په پروسه کې د پوهنځي سره مشوره ورکول.
  • د ځان-ارزونې لپاره چمتووالی او د کیفیت د تضمین اړوند نور پروګرامونه.
  • د کیفیت د لوړولو په اړه د اسنادو او شواهدو راټولول.
  • د پوهنتون په کچه د کیفیت د لوړولو او اعتبار ورکولو له اصلي کميټې سره اړیکې ټينګول.
  • د کیفیت د لوړولو د وروستیو لاسته راوړنو څخه ګټه اخيستل.
  • د پوهنځي د ځان-ارزونې راپور تيارول.
  • د کیفیت د تضمین تعلیمي پروګرامونو تدویر په کچه د پوهنځي.
  • د کلني څارنې راپور، د پروګرامونو دوره‌یي بیاکتنه او د اړوند عملیاتي پلانونو تعقیب.
  • د کیفیت د لوړولو او ښه والي اړوند نورې چارې ترسره کول چې د ذیصلاح مقاماتو له خوا ورته سپارل کېږي.

۴- د نظم او ډسپلین کمیټه

نظم او قاعده‌مندي د يو اکاډميک بنسټ د ودې او پرمختګ له تر ټولو مهمو عواملو څخه ګڼل کېږي. له همدې امله، د اکاډميک نظم مراعات او د اکاډميک ځانګړتياوو او چلند ساتنه د لوړو زده کړو په مؤسسو کې له اساسي اړتیاوو څخه ده، څو د هر هغه عمل مخه ونیول شي چې د اکاډميک نظم ګډوډۍ، د نورو د حقونو نقض او يا د امنيت له منځه وړلو لامل کېږي. د دغسې کړنو په مقابل کې جدي پرېکړې کېږي.

د نظم او ډسپلین کمیټه خپله رسالت ګڼي چې د تدريس تر څنګ، د غونډو او پوهاوي پروګرامونو په تدویر سره د عامه منل شوي ډسپلین د پياوړتیا لپاره هڅې وکړي، کوم چې د زده کړو خاوندانو او د هېواد راتلونکو مشرانو لپاره له مهمو اړتیاوو څخه ګڼل کېږي. دغه کمیټه هڅه کوي تر څو د پوهنځيو په کچه د ښو نظم او انضباط زمينه برابره کړي او د استادانو، کارکوونکو، محصلانو او د ټولنې د نورو قشرونو تر منځ يې وده ورکړي.

د نظم او ډسپلین د کمیټې دندې:

  • د پوهنځي په کچه له ټاکل شويو اصولو او اخلاقي قوانينو څخه څارنه.
  • د علمي او درسي سرغړونو او لفظي او فزيکي شخړو څېړنه.
  • د پوهنتون د نظم او ډسپلین د لایحې د پلي کېدو څارنه.
  • د مقرراتو او نافذه قوانينو د سرغړوونکو لپاره د شفاهي او تحريري اخطار ورکول.
  • د استادانو، کارکوونکو او محصلانو تر منځ د منازعاتو څېړنه او حل.
  • د ناوړه استفادې کوونکو، شریرو او قانون ماتونکو کسانو پېژندنه او د ذيصلاح ادارو ته یې معرفي کول.
  • د محصلانو هڅول چې نظم او ډسپلین مراعت کړي او د پوهنځي وسايل او تجهيزات وساتي.
  • د ټاکلي مهال‌وېش مطابق له غړو سره غونډې کول.
  • د کمیټې لپاره د کلني کاري پلان جوړول.
  • د فعالیتونو راپور د پوهنځي رياست ته لېږل.
  • او نورې سپارل شوې دندې.

۵- د فرهنګي کمیټه

فرهنګي کمیټه د فرهنګ او اخلاقو د ملاتړ او پراختیا، د محصلانو د علمي روحيې د پیاوړتیا، د مناسبې ټولنیزې او فرهنګي فضا د برابرولو او د پوهنځي او محصلانو تر منځ د فرهنګي اړیکو د ټينګښت په موخه جوړې شوې ده. دا کمیټه په فرهنګي برخو کې لکه د سيمينارونو، د کتاب‌لوستلو او مقالې ليکلو سياليو او نورو فرهنګي پروګرامونو د جوړولو له لارې فعاليت کوي.

فعالیتونه او دندې:

  • د مطالعې فرهنګ او د پوهنځي د علمي څېړنو پراخول.
  • د جشنونو، سيمينارونو او علمي او ورزشي سياليو جوړول.
  • د محصلانو ګډون او سیالۍ ډېرول او د فرهنګي فعالیتونو بنسټیزول په کچه د پوهنځي.
  • په فرهنګي، څېړنيزو او مطالعوي پروژو کې مرسته او همکاري.
  • د پوهنتون له اصلي کمیټې سره په سپارل شويو چارو کې همکاري.
  • د ربع وار او کلني راپور وړاندې کول د پوهنځي رياست ته.
  • د محصلانو سره غونډې جوړول د هغوی د لا زيات ګډون لپاره په فرهنګي فعالیتونو کې.
  • په کنفرانسونو او محصلانو په محافلو کې د هماهنګۍ او مرستې برابرول.
  • هر اړخیز فعالیت د پوهنځي د فرهنګي محفل د منظم او با شکوه ترسره کېدو لپاره.
  • د اړتيا وړ سامان او لوازمو ترتيب او برابرول په اړوندو محافلو او غونډو کې.

۶- د امتحاناتو کمیټه

امتحان او ارزونه د اکاډميکو فعالیتونو له مهمو پروسو څخه دي او اړتیا ده چې د دې پروسې د بریالي، منظم او شفاف پرمخ وړلو لپاره يو فعال واحد د پوهنځي په کچه موجود وي. د همدې موخې لپاره د امتحاناتو کمیټه جوړه شوې ده چې له څلورو استادانو او اداري کارکوونکو جوړه ده او د پوهنځي د علمي شورا له خوا ټاکل کېږي. د دې کمیټې موخه د شفافو او معیاري امتحاناتو ترسره کول او د دې پروسې څارنه ده، د طرزالعمل، لوایحو او د لوړو زده کړو وزارت د رهنمودونو سره سم.

د امتحاناتو د کمیټې دندې:

  • د امتحان د نظم او معیارونو څارنه په کچه د پوهنځي.
  • د امتحان د بهير د ارزونې فورم جوړول او د امتحان په جريان کې يې ډکول.
  • د امتحان له جريان څخه څارنه او د پوهنځي علمي شورا ته راپور ورکول.
  • ډاډ ترلاسه کول چې د امتحان پوښتنې د تدریس شوې موادو او د پوښتنو د جوړولو د رهنمود سره سمې دي.
  • د محرومو محصلانو تثبيت د حاضري د نصاب مطابق او د امتحان له پيل يوه اونۍ مخکې د علمي شورا ته وړاندې کول.
  • ډاډ ترلاسه کول چې د امتحان مهال‌وېش محصلانو ته په لاسرس کې وي.
  • د محصلانو شکايتونو ارزونه او حل په تړاو د امتحاناتو.
  • د پوښتنو، د هغوی د تنوع او د نتایجو د پر وخت اعلان څارنه.
  • د کتنې (کنټرول) کمیټه جوړول د دیپارتمنټونو د آمرانو په همغږۍ کې، د امتحاناتو تر پیل مخکې.
  • د موسسې د اسنادو، مکاتبو او معلوماتو پټ ساتل د دندې د ترسره کولو پر مهال او وروسته له هغې.
  • د نورو هغو دندو ترسره کول چې د پوهنځي د علمي شورا له خوا د قوانينو، مقرراتو او موخو مطابق سپارل کېږي.
  • د پایلو د اعلان څارنه په ټاکلي وخت کې د HEMIS سیستم له لارې.

۷- د نصاب او کریکولم د پرمختګ کمیټه

نصاب او کریکولم د تعلیمي بهیر له مهمو عناصرو څخه ګڼل کېږي. د همدې موخې لپاره، د نصاب د تطبیق، څارنې، بیاکتنې او انکشاف په موخه دغه کمیټه جوړه شوې ده. د دې کمیټې اساسي هدف د لوړو زده کړو وزارت د رهنمودونو له مخې د درسي نصاب تطبیق، پرمختګ او بازنگري ده.

د نصاب او کریکولم د کمیټې دندې:

  • د تحصیلي نصاب د تطبیق څارنه.
  • د پلان له مخې د ټاکلي وخت په مطابقت غونډې جوړول.
  • د دیپارتمنټونو د استادانو د کورسونو د پلان او تګلارو څارنه.
  • د اساسي، پوهنتون‌شمول، اختیاري او تخصصي مضامینو د فیصدي ارزونه د کریډیټ لایحې مطابق.
  • د دیپارتمنټونو د کریکولم او مفرداتو ارزونه د هغو د همسان‌والي له اړخه د هغو مفرداتو سره چې د لوړو زده کړو وزارت د علمي برنامو د انکشاف ریاست له خوا ترتیب شوي وي.
  • د درسي ساعتونو لغوه کول یا جابجا کول د کریډیټ لایحې مطابق.
  • د دیپارتمنټونو د نصاب څارنه د کریډیټ لایحې، تایید شويو مفرداتو، درسي موادو او مرستندویه موادو سره سم.
  • د لکچرو، څپرکيو او مرستندویه موادو د حجم ارزونه د همدې مضمون د کریډیټونو مطابق په هر سمستر کې.
  • د لکچرو او مرستندویه موادو د محتوا ارزونه د هغه څانګې مطابق چې په کریکولم کې ټاکل شوې ده.
  • د کریکولم او درسي نصاب د تطبیق څرنګوالی د هر سمستر د ټاکل شويو کریډیټونو په پام کې نیولو سره.

۸- د تحقیق کمیټه

علمي څېړنه د بشري ټولنې له مهمو اړتیاوو څخه ده، ځکه چې د هغې له نشتوالي سره علمي پرمختګ ناشونی کېږي. تحقیقي فعالیتونه د علمي کادر له اساسي مسؤلیتونو ګڼل کېږي چې د ټولنې او خلکو د اړتیاوو پر بنسټ ترسره کېږي. د پوهنځي د تحقیق کمیټې هدف د استادانو علمي ظرفیت لوړول، هغوی او محصلان څېړنې ته هڅول او په ټولنه کې د علم او د تحقیق د کلتور پرمختګ ته وده ورکول دي.

د تحقیق د کمیټې دندې:

  • د علمي څېړنو (اصلي او فرعي) ارزونه د میتودولوژیک، حقوقي او اخلاقي اړخه.
  • د اړتیا پر بنسټ منظمې غونډې جوړول.
  • د استادانو د علمي څېړنو اړتیا پېژندنه.
  • د استادانو لپاره د علمي څېړنو د ظرفیت لوړولو پروګرامونه جوړول.
  • د محصلانو د منوګرافونو د عنوانونو ارزونه او تایید.
  • له استادانو سره د علمي معتبرو مآخذونو په برخه کې مسلکي همکاري.
  • د اصلي تحقیقي آثارو او علمي مقالو د اړوندو استادانو ته د نظر غوښتنې په موخه لېږل.
  • په نورو علمي او اکادمیکو بنسټونو کې په علمي او تحقیقي کنفرانسونو کې ګډون.
  • د ملي او نړيوالو کچو خپاره شوي علمي مقالات مطالعه کول او اړوندو دیپارتمنټونو ته لېږل.
  • د طرزالعمل مطابق د کال د غوره آثارو نوماندول او د تحصیلاتو په کچه د غوره تحقیقي اثر ټاکل، د قدردانۍ او مکافاتو د ورکړې په موخه.
  • د ترسره شويو فعالیتونو راپور اړوندو مراجعو ته وړاندې کول.

۹- د برېښنايي زده‌کړو کمیټه

نن سبا د حضوري زده‌کړو ترڅنګ د برېښنايي زده‌کړې کارونه او د اداري چارو برېښنايي کول د معاصرې نړۍ د همغږۍ له مهمو اهدافو څخه دي. د شرعیاتو پوهنځي د برېښنايي زده‌کړو کمیټه د قوانینو، طرزالعملونو او د برېښنايي زده‌کړو اړوندو تقنيني اسنادو په رڼا کې هڅه کوي چې د پوهنځي د تدریس کیفیت او محصول لوړ کړي او همدارنګه د پوهنځي اداري چارو ته برېښنايي بڼه ورکړي. دغه کمیټه په دوامداره توګه د موجودو لوایحو او رهنمودونو په پام کې نیولو سره د لارښوونې او څارنې رول ترسره کوي.

د برېښنايي زده‌کړو د کمیټې دندې:

  • د پوهنځي په کچه د برېښنايي زده‌کړو لپاره د اړینو بنسټونو او تجهیزاتو برابرول، د اړوندو برخو په همغږۍ.
  • د تکنالوژۍ د وسایلو د کارولو او د استادانو د ظرفیت لوړولو پروګرامونه جوړول.
  • د پوهنځي په کچه د ګډو پروګرامونو جوړول د دې لپاره چې د برېښنايي زده‌کړو د ترویج او بنسټیز کولو لپاره کاري پلان ترتیب شي.
  • د فعالیتونو څارنه او د برېښنايي زده‌کړو اړوند لاسته‌راوړنو ثبتول او درج کول د پوهنځي په کچه.
  • د برېښنايي زده‌کړو پلان ترتیبول د پوهنځي په کچه او د هغې د تطبیق له بهیر څخه څارنه.

۲- کتابتون

د پوهنتون کتابتون د ۱۳۹۷ هـ ش کال په اوږدو کې د دې پوهنتون په چوکاټ کې تاسیس شو. اوس مهال دغه کتابتون د ۳۱۸۷ عمومي کتابونو او مونوګرافونو او ۵۵۸۰ عنوانو تخصصي کتابونو درلودونکی دی، چې اړوند دي د پوهنتون دریو پوهنځیو (کرنه، تعلیم او تربیه، او شرعیات) ته. ټول کتابونه د کود نمبرونو لرونکي دي او هر عنوان کتاب په لنډ وخت کې ترلاسه کېدلی شي. کتابتون د دوو کمپیوټرونو په وسیله سمبال دی او د ښاغلي محمد «محمدي» د عمومي مدیر په مسؤلیت فعالیت کوي. د یادونې وړ ده چې په ۱۴۰۳ هـ ش کال کې د ۵۹۰۰ ټوکه کتابونو د رانیولو وړاندیز د لوړو زده کړو وزارت ته وړاندې شوی دی او ان‌شاءالله ژر به برابر شي.

۳- کلینیک صحي

د دایکنډي پوهنتون کلینیک صحي د ۱۴۰۳ هـ ش کال د قوس پر لومړۍ نېټه پرانېستل شو. د ۱۴۰۳/۸/۸ نېټې د علمي معینیت وړاندیز او د ۱۴۰۳/۵/۳ نېټې د پوهنتون ریاست د حکم پر بنسټ د دې کلینیک مسؤلیت محترم نوماند پوهنیار سید محمد هاشمي ته سپارل شوی دی.

د دغه کلینیک د تاسیس هدف د پوهنتون په کچه د بېړنیو پېښو درملنه او لومړنۍ مرستې دي. له دې امله چې پوهنتون له ښاره لرې پروت دی، نو د دغه کلینیک شتون اړین و. دایکنډي پوهنتون د ولایت د عامې روغتیا له ریاست سره د تفاهم‌لیک له مخې تر یوه حده د کلینیک د دوا درملو اړتیاوې برابروي، خو ټولې اړتیاوې نه شي پوره کولای.

دا کلینیک اوس مهال یوازې په عاجلو پېښو (لکه سوځېدنه، ماتېدنه، برېښنا وهل، خراشېدنه او سطحي ټپونه ...) کې د پوهنتون له پرسونل سره د خدمت لپاره چمتو دی. پلان شته چې د ۱۴۰۴ هـ ش تعلیمي کال په ترڅ کې د عامې روغتیا له ریاست سره د نوي تفاهم‌لیک له لارې یو نرس دایمي ډول د دې پوهنتون لپاره وګمارل شي.

۴- د تحقیق مجله

د ادارې د مشرتابه د نوښتونو او نظریاتو پر بنسټ، د ۱۴۰۲ هـ ش د ۸/۲۷ نېټې په وړاندیز سره د یوې علمي ـ تحقیقي مجلې د تاسیس غوښتنه د امارت اسلامي افغانستان د لوړو زده کړو وزارت ته وړاندې شوه. دایکنډي پوهنتون وکولای شول چې د خپلې علمي ـ تحقیقي مجلې د چاپ او خپرولو جواز د لوړو زده کړو وزارت څخه د ۱۴۰۲ هـ ش د ۱۰/۴ نېټې په تاریخ ترلاسه کړي.

د همدې اساس له مخې، د تحقیق، تالیف او ژباړې د کمیسیون د (۲۲) پروتوکول په رڼا کې دغه مجله د «دایکنډي ملي علمي ـ تحقیقي ژورنال» تر عنوان لاندې په دریو ژبو (دري، پښتو او انګلیسي) ثبت او منظور شوې ده.

۵- جومات

دایکنډي پوهنتون یو باب جومات لري چې په ۱۴۰۱ هـ ش کال کې د پوهنتون د اداري ودانۍ په چوکاټ کې تاسیس شوی دی. یاد جومات د اړینو توکو لکه (اوبه، برېښنا، فرش، لوړګوی ...) په وسایلو سمبال دی.
د دایکنډي پوهنتون د اداري تشکیل له مخې، د دغه جومات لپاره د امام او مبلغ یوه بست موجود دی. جومات د پنځه وخته لمانځه د اقامې او د عقیدوي درسونو د تدریس لپاره کارول کېږي. د جومات امام په دوامداره ډول د تحصیلي کال په اوږدو کې د اداري او خدماتي کارکوونکو لپاره د عقیدوي او عبادتي درسونو پروګرامونه پر مخ وړي، او له بلې خوا ځینې علمي سیمینارونه هم په کې ترسره کېږي.

 

front message

د دایکندي د لوړو زده کړو مؤسسې د رئیس پیغام

6 ورځې ago

  الحمدلله رب العالمین الصلاة و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین سیدنا محمد و علی آله و صحبه و من تبعهم بإحسان إلی یوم الدین.

خو بیا هم: پوهنتونونه او د لوړو زده کړو موسسې د هیواد له لومړنیو ښوونیزو بنسټونو څخه دي، چې د افغانستان د اسلامي امارت د لوړو زده کړو وزارت د محترم مقام تر رهبرۍ لاندې د هیواد د بچیانو د روزلو او روزنې په موخه فعالیت کوي. او په نننۍ ټولنه کې د کارو بار د غوښتنې پر بنسټ د بشري منابعو په توګه د افغانستان د اسلامي امارت د حکومت د اهدافو د تحقق لپاره په ټول عزم او استقامت سره د هیواد د تعلیمي ادارو په استازیتوب کار کوي. د اقتصادي، ټولنیزې او کلتوري ودې بنسټیزه دنده هم په غاړه لري، لکه څنګه چې په وروستیو کلونو کې د اسلامي امارت د لوړو زده کړو وزارت رهبري د لوړو زده کړو د نظام د بیا رغولو لپاره نه ستړې کېدونکې هلې ځلې کړې دي. د تعلیمي موسسو کیفي وده ترڅو د لوړو زده کړو موسسې وکولی شي د ټولنې مخ پر ودې اړتیاوو ته ځواب ووایي او د دریم نسل پوهنتونونو کچې ته ورسیږي چې پرمختللو ټولنو ترلاسه کړي، پرته له شکه چې د هیواد ډیری تعلیمي موسسې پاتې دي، پرته له لومړي څخه. هغه نسل چې اساساً د درجې په کچه دی، په داسې حال کې چې نن ورځ د هېواد ځینې تعلیمي بنسټونه دویم نسل (ساینس ته متوجه) ته رسېدلي او له اوسني وضعیت سره به ډېر ژر د درېیم نسل شاهدان واوسو. یا د تولید پر لور نسل، موږ به د هیواد پوهنتونونه وي، چې د تولید، د هیواد د صنعت او اقتصاد په پیاوړتیا کې به اړین رول ولوبوي او د خلکو په ژوند کې به د مثبت بدلون لامل شي. بې له شکه د اسلامي امارت د لوړو زده کړو وزارت د رهبرۍ هڅې بې نتیجې پاتې شوې او نن ورځ موږ د هیواد د لوړو زده کړو په موسسو کې د تیرو کلونو په پرتله د کیفیت له پلوه د بدلون او پرمختګ شاهدان یو، که څه هم په کمیتي لحاظ. د هیواد د تعلیمي ادارو او له دې سره سم په تیرو شلو کلونو کې د تعلیمي پروګرامونو زیاتوالی په دې وروستیو کې یو څه ډیر زیات شوی دی، خو باید هیر نکړو چې یوازې د کمیت سره معامله نه شي کولای اساسي اهدافو ته ورسیږو. د کار بازار د غوښتنې او د ټولنې د اړتیاوو پر بنسټ د بشري منابعو روزل او برابرول، د هېواد د لوړو زده کړو وزارتونو او تحصیلي بنسټونو ته ځای ورکړل شوی، د لوړو زده کړو موسسو کیفیت ته پاملرنه شوې او لکه څنګه چې د اړوندو اړخونو د هڅو په پایله کې د لوړو زده کړو موسسو کیفیت ته په پام سره ارزښتناک ګامونه پورته شوي چې د پام وړ بریالیتوب دی، د دې لاسته راوړنو له جملې څخه د کیفیت لوړولو او اعتبار ورکولو ریاست کې د خپلواکو بستونو رامنځته کول دي. د کیفیت لوړولو او اعتبار ورکولو کمیټې د دندو د قانون مسوده، د ساینسي برنامو بیاکتنې (APR) پلي کول، د مالي ملاتړ پلي کول، د زیربنایي پروژو پلي کول، د خپرونو او مجلو ملاتړ، علمي او د ماسټرۍ او دوکتورا بورسونو ته د پروفیسورانو لیږل شامل دي. د کیفي ستراتیژیکو اهدافو د ترلاسه کولو لپاره ګامونه کولی شي د تعلیمي موسسو ساینسي پرمختګ ته اشاره وکړي.

      د دایکنډي د لوړو زده کړو موسسه چې د دایکندي ولایت په مرکز نیلي ښار کې موقعیت لري، په هیواد کې یو له نویو تاسیس شویو او مخ پر ودې موسسو څخه دی او د لوړو زده کړو د لوړو موخو د ترلاسه کولو لپاره د کیفیت د تضمین پروګرامونو پلي کولو او تطبیق ته ژمن دی. د لوړو زده کړو وزارت او د معیاري سایز په برخه کې هڅه کوي چې د یوې معیاري تعلیمي موسسې په توګه په علمي، تحصیلي، څیړنیزو او خدماتي پروګرامونو کې په ملي او نړیواله کچه ویاړ ترلاسه کړي، په دې نظر د لوړو زده کړو مؤسسې رهبري او د کیفیت د لوړولو محترم ریاست او باورلیک په صادقانه توګه هڅه کړې چې ډاډ ترلاسه کړي چې ټولې څانګې او د کیفیت د ښه والي او اعتبار ورکولو معیارونو پراساس د لوړو زده کړو موسسې برنامې تنظیم کړي؛ د بیاکتنې بورډ لخوا بیاکتنې ته چمتو شي.

      په همدې موخه د لوړو زده کړو وزارت د کیفیت د لوړولو او د اعتبار ورکولو د پروګرامونو د تطبیق په برخه کې د محترمو علمي، مالي او اداري مرستیالانو له هر اړخیز ملاتړ څخه د مننې په ترڅ کې، د پوهنځیو محترمو رئیسانو، د کیفیت د ښه والي او اعتبار ورکولو محترم ریاست، د کمیټې له ټولو هغو محترمو څخه چې د دایکندي د انستیتوت د ۱۴۰۱ کال د ځان ارزونې د راپور په چمتو کولو او ترتیب کې یې زیار ایستلی، مننه او قدرداني کوم. د لوړو زده کړو موسسه او د لوی خدای له دربار څخه ورته د لا بریالیتوب هیله کوم.

 

  د دايکنډي د لوړو زده کړو موسسې رئيس انجنير محمد ناصر حنظله

Boss