د دایکندي د لوړو زده کړو موسسې د کرنې ریاست پیژندنه

د کرنې پوهنځی د یوې اکاډمیکې ادارې په توګه ژمن دی چې د کرنې په سکتور کې تخصصي بشري منابع د کار بازار له اړتیا سره سم په لوړو علمي معیارونو سمبال کړي.  په دې نهاد کې تدریس او څیړنه د کرنیزو علومو د پرمختګ پر بنسټ د کرنې د ودې او هوساینې او د هیواد په دوامداره پرمختګ کې ونډه لري.

د کرنې پوهنځی جوړول

د کرنې پوهنځی  په ۱۳۹۳ هجري لمریز کال کې د دايکنډي د لوړو زده کړو موسسې  د مسلکي علومو او پوهې د زده کړې په موخه جوړ شو او محصلين يې هر کال د کانکور ازموينې د ملي ادارې له خوا د کانکور په ازموينه کې په برياليتوب سره معرفي کېږي.  په 1394 کې، د لومړي ځل لپاره،  د  کرنې پوهنځی د ملي ادارې له لارې د اګرونومي او د ځنګلونو - باغداری په دوو څانګو کې محصلین جذب کړل.  په ۱۴۰۲ هـ ش کال د دغه  پوهنځی  د محصلینو شمېر 194 تنو ته رسېږي، چې ۷۰ یې نارینه او ۱۲۴ یې ښځینه دي.   د کرنې پوهنځی د خپل فعاليت له پيل څخه تر اوسه پورې په څلورو دورو کې په ټوليزه توګه ٢٤٧ تنه محصلين فارغ کړي دي چې له دې جملې څخه ١٣٩ تنه يې نارينه او ١٠٨ تنه يې ښځينه دي چې له پورتنيو دوو څانګو څخه يې د ليسانس سندونه ترلاسه کړي دي او په بازار کې يې کار کړى دى. د  کرنې پوهنځی د خپل تاسیس له وخت څخه تر 1402 پورې، د اگرانومی او د ځنګلونو - بڼوالۍ دوه څانګې درلودې  او په 1402 کې، د ځنګلونو - بڼوالۍ  څانګه  په دوو جلا جلا څانګو (ځنګلونه - طبیعي سرچینې او باغداري) سره جلا شو،  دا مهال  کرنې پوهنځی  درې فعالې څانګې لري.

د  کرنې پوهنځی د کارکوونکو فعالیتونه د لومړي ځل لپاره د ۶ تنو استادانو په درلودلو سره پیل شول  او د وخت په تېرېدو سره د علمي کارکوونکو شمېر ۱۲ تنو ته لوړ شوی دی.  دا  پوهنځی  په اداري څانګه کې دوه ادارې لري چې تدریسي او اجرایوي څانګه لري او د ټولو تدریسي او اداري چارو مسولیت په غاړه لري.

څانګی 

د کرنې پوهنځی درې څانګی لري.

  1. د اګرونومي  څانګه
  2. د باغداری  څانګه
  3. 3. د ځنګلونو او طبیعي سرچینو  څانګه

دیدگاه (Vision)

     د کرنې پوهنځی هوډ لري چې په ملي او سیمه ییزه کچه د یوه پېژندل شوي علمي پروګرام په توګه تدریسي، معیاري څېړنې، د متخصصو او پوهو کارکوونکو روزنه او د کرنې سکتور اړوند نور خدمات وړاندې کړي.

مأموریت (Mission)

    د کرنې په برخه کې د بشري منابعو، متخصصینو او مسلکي کسانو په روزلو کې د مادي او معنوي اسانتیاوو په برابرولو سره، د کرنې د دوامدارې پراختیا او د کرنیزو تولیداتو د زیاتوالي په موخه د عصري کرنیزو وسایلو په کارولو سره د هېواد د اقتصادي ودې او پراختیا په برخه کې، موږ خپل ماموریت د هغو خلکو په وړاندې کولو سره سرته ورسوو چې په ټولنه کې ماهرین دي.

 

 

 

 

 

د کرنی د رئیس پیغام

د انسان د ژوند د ساتلو لپاره تر ټولو مهم عنصر خواړه دي. د سازمان ملل د نظر اساس، د نړۍ نفوس به په 2050 کې 9.8 ملیارد ته ورسیږي. په نننۍ نړۍ کې د وږو کسانو شمېر میلیونونو ته رسېږي او کافي خوراکي توکو ته لاسرسی نه لري. د دې وضعیت د کمولو لپاره، دا اړینه ده چې د خوړو تولید زیات کړي شی. کرنه د اکاډمیک په توګه څیړنې ته وده ورکوي چې د دې ستونزې د حل لپاره د پراخه زاویو څخه کار اخلی. ځینې ​​هغه لارې چارې چې کرنه د خوړو د کیفیت او کمیت د ښه کولو لپاره کار کوي عبارت دي له: د فوتوسنتز د اندازې په زیاتولو سره د نباتاتو د لمریزې انرژۍ د مصرف موثریت زیاتول، د هغو محصولاتو کارول چې د آفتونو او ناروغیو په وړاندې مقاومت لري، هغه خاوره چې د نبات د ودې لپاره مناسبه نه وي ترمیم کول ترڅو د نباتاتو د کرلو لپاره وکارول شي، د آبي حیواناتو نسل زیاتول لکه ماهي چې د خوړو په توګه کارول کیږي.

په کرنه کې، علمی څیړنې د ځان بسیاینې د ترلاسه کولو یوازینۍ لار ده، د نباتاتو او حیواناتو د ودې میکانیزم په ژوره پوهیدو سره، موږ کولی شو د دې نباتاتو او حیواناتو شمیر زیات کړو. د ژوندیو موجوداتو د تناسلي میکانیزمونو په اړه د څیړنې له لارې، دا ممکنه ده چې د دوی د تولید کچه او موثریت ښه کړي. ژوندي موجودات دومره پیچلي دي چې په ساده ډول د فزیک یا کیمیا په واسطه نشي تشریح کیدی د دې پیچلتیا څیړنه د کرنې د مطالعې جوهر دی. کرنه یو هراړخیز علم دی چې څیړنې لري چې پراخه ساحه پوښي.

د خلکو د سوکالۍ د ترلاسه کولو لپاره، کرنه په لاندې مسلو ټینګار کوي: د ځنګلونو ساتنه او کارول؛ د اوبو د سرچینو اغیزمنه ګټه اخیستنه؛ د خاورې مؤثره کارول؛  د خواړو خوندیتوب هدف ته رسیدل؛ د خوراکي توکو علمي ساتنه؛ په کرنه او چاپیریال کې د مایکرو ارګانیزمونو سمه کارول. په بل لاس د کرنې پوهنحی موخه یوازې د کرنې په برخه کې د محصلینو زده کړه نه ده. بلکه، دا زده کونکي په نورو اساسي او اړینو پوهه سمبالوي او د دوی په وړتیا کې نړیوال لید رامینځته کوي، کوم چې دوی په هر چاپیریال کې وده کوي. دوی د سالم او باعزته ژوند د احساسولو په هدف سره زده کړې کوي.

 

پو هنیار حبیب الله پویا

د کرنی پوهنحی رئیس

 

د کرنې پوهنحی لوی اهداف

  1. د ټولنې د اړتیاوو پر بنسټ د معیاري میتودونو سره د مسلکي خلکو چمتو کول.
  2. د کرنې په سکتور کې د پروفیسورانو او اړوندو محصلینو لخوا د مسلکي څیړنې ترسره کول.
  3.  د علمي منابعو خپرول، د تعلیمي او مسلکي سیمینارونو وړاندې کول او د هغو کسانو لپاره چې د کرنې سکټور په اړه معلوماتو ته اړتیا لري د لیوالتیا لپاره د نورو علمي فعالیتونو وړاندې کول.
  4.  د ساینسي کارمندانو د مسلکي پوهې د بډایه کولو لپاره د مناسبو شرایطو او اسانتیاوو چمتو کول ترڅو نظري او عملي نصاب په سم او ګټور ډول پلي کړي چې د ټولنې اړتیاوې پوره کړي.
  5.  د دایکندي د لوړو زده کړو موسسې د ستراتیژیک پلان په چوکاټ کې د اکاډمیک کارمندانو او محصلینو لپاره د څیړنې ساحې چمتو کول.

د کرنې پوهنحی د رئیس پیژندنه

د متحترم پوهنیار حبیب الله پویا د عزیزالله زوی په ۱۳۶۶ لمریز کال کې د غزني ولایت د خواجه عمري ولسوالۍ په چهل گنبد کلي کې په یوه سپیڅلي کور کې زیږیدلی دی. موصوف په 1384 کال کې یې د سلطان مسعود خواجه عمري په عالي لېسه کې د لېسې زده کړې بشپړې کړې او په 1386 کال کې د بامیان پوهنتون د کرنې پوهنځي د زراعت په څانګه کې شامل شو او په 1389 کال کې فارغ شو. په 1391 لمریز کال کې د تخنيکي او مسلکي زده کړو معینیت د کادر په ازموینه کې له بریالیتوب وروسته د غزني مرکز د کرنې او وترنرۍ په انستیتوت کې د استاد په توګه وګمارل شو او نوموړي په دغه انستیتوت کې د 3 کلونو لپاره د استاد په توګه دنده ترسره کړې ده. 

په 1394 لمریز کال کې د کادر په ازموینه کې له بریالیتوب وروسته د دایکندي د لوړو زده کړو په موسسه کې د اگرانومی په څانګه کې د استاد په توګه وګمارل شو او په 1398 کال کې د لوړو زده کړو وزارت له لارې د کابل پوهنتون د ماسټرۍ پروګرام ته ور وپېژندل شو. او په 1401 کال کې یې د کابل پوهنتون څخه د ماسټرۍ سند ترلاسه کړ. د پوهنیار حبیب الله پویا په 7/5/1402 کال په دغه څانګه کې دنده پیل کړه.

 

 د کرنې پوهنحی رئیس او د کرنې پوهنحی د اداري کارکوونکو شهرت

شمیره

نوم

تخلص

جندر

د علمی رتبی

د تحصیل درجی

دنده

د زنګ وهلو شمیره

ایمیل

۱

حبیب الله

پویا

نارینه

پوهنیار

ماستر

د پوهنحی رئیس

0779156430

h.poya18@gmail.com

۲

عبدالحمید

بهزاد

نارینه

نلری

لیسانس

د تدریسی مدیر

0772204926

hosainpoor@gmail.com

3

مرضیه

هاشیمی

ښځینه

نلری

 

د اجرائیه مدیر

 

 

4

ضامن

حسنی

نارینه

نلری

نلری

خدماتی

0764895474

 

5

سیدمحمد حسین

سجادی

نارینه

نلری

نلری

محافظ

077609061

 

6

طالب

رحیمی

نارینه

نلری

نلری

خدماتی

0772475349

 

 

 

د اګرانومي د څانګې پېژندنه او لنډه تاریخچه

د اګرانومي څانګه د کرڼې د پوهنځي په چوکاټ کې یو فعال تحصیلي بنسټ دی، چې موخه یې د کرڼې په سکتور کې د متخصصو او پوهو کادرونو ښوونه او روزنه ده.

د اګرانومي څانګه په ۱۳۹۳ل کال کې د کرڼې د پوهنځي په چوکاټ کې رامنځته شوه. دغه څانګه د څلورو علمي کادرونو لرونکې ده. په ټولیزه بڼه له دې څانګې څخه په څلورو دورو کې ۱۲۷ تنه محصلین فارغ شوي، چې ۶۴ تنه یې نارینه او ۶۳ تنې یې ښځینه دي او په څلورو ټولګیو کې د دې څانګې اوس مهال د زده کړیالانو شمېر ۷۹ تنه دی، چې ۶۱ تنې یې ښځینه او ۱۸ تنه یې نارینه دي.

لرلید(Vision)

د اګرانومي څانګه هوډمنه ده چې د تدریس، معیاري څېړنې، د متخصصو او پوهو کادرونو روزنه او د اګرانومي په برخه کې د نورو اړوندو خدماتو په وړاندې کولو سره به په ملي کچه پېژندل شوی پروګرام وي.

رسالت(Mission)

اګرانومي څانګه هوډمنه ده چې د ظرفیت جوړونې په ترڅ کې د معیاري علمي، څېړنیزو، عملي خدماتو په وړاندې کوونې، د هېواد په اقتصادي ودې او پراختیا کې د پرمختګ له کبله او د کرڼې د دوامدارې پراختیا او د اګرانوميکي تولیداتو د زیادښت په موخه د تدریس، څېړنې او د مسلکي خدماتو د وړاندې کوونې له لارې د علمي کادرونو روزل، د متخصصو وګړو په وړاندې کولو سره خپل رسالت‌ ادا‌‌ء کوي.

ښوونیزې موخې

۱- د زده کړیالانو لپاره د اګرانومي په برخې کې د معیاري او کیفیت لرونکې تخنیکې پوهې وړاندې کول په ټولنه کې د هغوی د اغېزمن ګډون لپاره.

۲- د لوږې سره د مبارزې او د خوړو خوندیتوب د ښه کولو لپاره د دوامداره کرڼې د سیسټمونو کارول.

۳- د معتبرو علمي څېړنو او تخصصي پوهې په کارولو سره په دولتي او غیر دولتي ادارو کې د مسلکي دندو او مسئولیتونو په بریالیتوب سره مخ ته وړل.

۴- د صنعتي فابریکو لپاره د خامو توکو زېرمه کول، پروسس او تنظیمولو د میتودونو د پېژندنې لپاره د مسلکي پوهې او اړینو مهارتونو ترلاسه کول.

۵- د افغانستان د کرڼې د ودې لپاره د تحصیلي پروګرامونو او د با کیفیته خدمتونو د وړاندې کولو له لارې ځواب ویل.

۶- د عنعنوي کرڼې څخه په عصري کرڼې د بدلولو لپاره د عصري کرڼېزې د ټکنولوژیو پېژندنه.

د غوښتنې وړ پایلې

 د اګرانومي څانګې د لیسانس برنامې د رامنځته کولو څخه لاندې هیلې ترلاسه کېدی شي:

۱- د اګرانومي څانګې په بېلابېلو برخو کې د مسلکي کادرونو روزنه.

۲- د کرل کېدونکو نباتاتو د تولید د ظرفیتونو او د دوی د اقتصادي ارزښت د لوړولو لپاره د مسلکي پوهې او د اړینو مهارتونو ترلاسه کول.

۳- د کرل کېدونکو نباتاتو د حاصلاتو د ښه والي، اصلاح او د ښه تولید لپاره د څېړنیزو پروژو ترسره کول.

۴- د خوراکي توکو د کمښت له منځه وړل چې د افغانستان او نړۍ د ډېرو هېوادونو اوسنۍ ستونزې دي.

۵- د عنعنوي کرڼې څخه په عصري کرڼې د بدلولو لپاره د عصري کرڼېزې د ټکنولوژیو کارول.

۶- د خوړو د عادلانه وېشلو او د خوړو د خوندیتوب د ښه کولو له لارې د لوږې سره د مبارزې لپاره د دوامدارو کرڼېزو د سیسټمونو پیاوړتیا.

۷- د علمي او مسلکي پوهې پر بنسټ د کرڼیزو بنسټونو پیاوړتیا.

د فارغانو تعریف

د اګرانومي څانګه د متخصصو او مسلکي کادرونو د روزلو په موخه جوړه شوې ده. د دې پر بیسټ دا څانګه هغه څوک د خپل فارغ لیسانس په توګه ګڼي چې په څلور کلنې اکادمیکې دورې په ۸ سمسټرونو کې یې ۱۶۰ کرېډېټونه ( ۶ اختیاري کرېډېټونه، ۷۲ د تخصصي لوستونو کرېډېټ، ۶۰ د بنسټیزو لوستونو کرېډېټ او ۲۲ د پوهنتون د عمومي لوستونو کرېډېټ) بشپړ کړي او د پوهې او مهارتونو په برخو کې لاندې شرایط ولري:

۱- د پوهې په برخه کې: د لیسانس په کچه د اګرانومي له څانګې څخه فارغ شوی پرهغو موضوعاتو (زده کړیالانو ته د بېلابېلو نباتاتو د ارزښت ورپېژندنه، د نباتاتو اناټومي، د نباتاتو سره د چاپېریال اړیکه، له لوږې سره د مبارزې لپاره د دوامداره کرڼیز سیسټمونو پیاوړتیا، د عنعنوي کرڼې څخه په عصري کرڼې باندې د بدلولو لپاره د عصري کرڼېزې  ټکنولوژۍ کارول، د کرڼیزو نباتاتو د محصولاتو د ښه والي، اصلاح او ښه تولید لپاره د څېړنیزو پروژو ترسره کول، د افغانستان د خاورې د سترو ستونزو تشخیص او پېژندنه او د دغو ستونزو حل کول، د کرڼیزو خاورو د کیفیت ښه کول، په هېواد کې د خوراکي توکو د تولید او د کرڼیزو کیفیت لرونکو محصولاتو د صادراتو د زیاتوالي په برخه کې د هېواد پر ځان بسیا کېدل، په افغانستان کې د خوړو خوندیتوب) باندې برلاسی ولري تر څو په ټولنه کې د اګرانومي څانګې د متخصص کادر په توګه شتون ولري.

۲- د مهارتونو په برخه کې: د اګرانومې د څانګې څخه فارغ هغه څوک دی چې په انګلیسي ژبه باندې د اړتیا وړ پوهه ولري. د دې وړتیا ولري چې د اګرانومي اړوند موضاعاتو کوم چې په انګلیسي ژبه باندې دي ورڅخه کار واخلي. د office پروګرامونو او د کمپیوټر له پروګرامونو سره آشنایي ولري. د اګرانومیسټ لپاره یو اړین مهارت د ساحوي څېړنې او کرڼېز لابراټوار سره آشنایي ده؛ یعنې په څېړنیز فارم کې د ډیزاینونو له ډولونو سره بلدتیا او په لابراټوار کې د لازمو سافټ ویرونو او وسایلو د کارولو څرنګوالی چې د څېړنې د تجزیې او تحلیل لپاره ترې کار اخیستل کېږي هم ډېر اړین ګڼل کېږي.

 

د فارغانو د کار ساحه

د اګرانومي د څانګې فارغان کولی شي د تغذیې  او خوراکي خوندیتوب، دوامداره کرڼه، د نباتاتو د حاصل ورکوونې او تغذیې، د علمي تجربو پلان او تحلیل، د وچو سیمو کرڼه، د اوبو او خاورې ساتنه، د کرڼې په روزنیزو مرکزونو کې د ښوونکي په توګه کار وکړي. په دولتي او خصوصي دفترونو او بهرنیو مؤسسو کې چې د کرڼې په سکتور کې فعالیت لري جذب کیدلی شي.

 

شمیره

نوم

تخلص

دپلار نوم

جندر

د علمی رتبی

د تحصیل درجی

دنده

د زنگ وهلمو شمیره

ایمیل

۱

محمد صادق

میرزایی

حسین علی

نارینه

پوهنمل

ماستر

استاد

۰۷۷۱۷۰۲۸۳۵

m.sadiqmerzai6@gmail.com

۲

نصرالله

نصرت

میرزاحسین

نارینه

پوهنیار

ماستر

استاد

۰۷۷۲۸۳۲۲۴۹

nasrullahnusrat@gmail.com

3

حبیب الله

پویا

عزیزالله

نارینه

پوهنیار

ماستر

استاد

۰۷۷۹۱۵۶۴۳۰

h.poya18@gmail.com

4

سکندر

مهدوی

حیدر

نارینه

نامزدپوهنیار

لیسانس

استاد

۰۷۶۵۵۷۱۵۵۳

Sekandarmahdavi012@gmail.com

5

رضا

شاهین

لعل محمد

نارینه

پوهنیار

ماستر

استاد

۰۷۷۲۰۱۹۹۹۳

reza.shaheen2019@gmail.com

 

 

د ځنګلونواوطبیعی منابعو دیپارتمنت پیژند پانه

دځنګلونو اوطبیعی منابعو دیپارتمنت مختصره معرفی اوتاریخچه

دځنګلونو او طبیعی منابعو دیپارتمنت د دایکندی پوهنی کرني په عالی تحصیلاتو کی یو فعال اکادمیک واحد چی اساسی موخه یی د ځنګلونو اوطبیعی منابعو په برخه کی د زده کړی او مسلکی مهارتونو لورول دی دغه دیپارتمنت په ۱۳۹۳ه-ش کال کی د کرني پوهنځی د ځنګلونو او باغداری څانګی په نامه و نومول شو د کرنی پوهنځی د عالی تحصیلاتو موسیسی مسؤلینو په زیار اوکوښښ سره په ۲\۲\۱۴۰۲ه-ش کال کی په دوه مستقل دیپارتمنتو دځنګلونو او طبیعی منابعو او باغداری وویشل شوه.

لید لوری

دځنګلونو او طبیعی منابعو دیپارتمنت دافغانستان په پوهنتونونو کی د کرني د پوهنځی په چوکات کی تاسیس شوه. دغه دیپارتمنت د ځنګلونو او طبیعی منابعو دځنګلونو څخه استفاده کیږي ؛ ملی پارکونو ؛ وحشی ژوی؛ د تدریس مضامین مخ کش دی. په هیواد کی علمی مراکز دځوان نسل دآموزشی خدمات لورول دی.

ماموریت

 د زده کړې تدریس، څیړنې او د ساینسي ظرفیت سره د ځوان متخصصینو چمتو کول او د ودې او پراختیا لپاره د ملي ماموریت سره او د عصری ټولنې پرمختګ د دی علمي موسیسې دنده ده.

د زدکړي رشته موخه

  1. دځنګلونو او طبیعی منابعو په برخه کی دفنی او مسلکی متخصیصنو تعلیمول.
  2. دطبیعي او مصنوعي سرچینو دساتنې، بیارغونې او دوامداره پرختیا سیستمونوپیژندل اوده کول.
  3. دچاپیریال ساتنه ، څړځایونه، خوندي سیمې، ملی پارکونه او ځنګلي ژوند،ځنګلونه او دښتې .
  4. دلرګیو، ځنګلي میوو، درملوبوټوکارولوپه اړه دنوي ټيکنالوژیو معرفي کول.
  5. په هیواد کې دروانو اوبو دکنټرول او څارنې په برخه کې د محصلینو د تخنیکي او مسلکي مهارتونو لوړول.
  6. دهیواد د ځنګلونو او طییعي زیرمو په سکتور کې خدمت او څیړنه.

د متوقعه پایلې

افغانستان د یو وروسته پاتي او مخ پر ودې هیواد په توګه د ټولنی د مادی او معنوی پرمختک لپاره د ځوانو کدرونو روزني ته اړتیا لریي.په هیواد کې د سیاسي ټولنیزو او امنیتي ستونزو اصلی لاملونو بی وزلي وزګارتیا او د عامه خدمتونو ټیټه کچه ټولنیز بی عدالتي او د زده کړي ټیټه کچه دي.

د ځنګلونو او طبیعی منابعو په ریاست کي د لیسانس پروګرام په تنظیمولو سره، تمه کیږی:

  1. د هیواد د ځنګلونو د ایکوسیستمونو اداره کولو وړتیا
  2. د هیواد په بیلابیلو سیمو کي د نويو ځنګلونو جوړولو وړتیا
  3. د تنظیم کولو وړتیا دهیواد د خوندي سیمو اداره کول
  4. د ویجاړ شوی ایکوسیستمونو(ځنګلونو)د بیا رغولو اداره کول

د فارغانو تعریف

د کرني پوهنځي د ځنګلونو او طبیعی منابعو څانګه د متخصصو او مسلکي کارکوونکو د روزلو په موخه جوړه شوي ده او د کرني پوهنځي د ځنګلونو او طبیعی سرچینو د لیسانس فارغان د ۱۶ اونیو په  اتو علمي سمسترونو کي په لاره اچول کیږی.د کریدیت په بنه. په هر کریدیت کي په نظري کورسونو کي ۱۶ ساعته په عملي کورسونو ۳۲ ساعته او په ساحوي کار کي ۴۸ ساعته شامل دي د لیسانس درجي کورس د ځنګلونو او طبیعي سرچینو په برخه کې د تخنیکې او مسلکې متخصصینو او متخصصینو روزنه  ځنګلداري او طبیعي منابع ټوله ۱۵۳ کریدیټ لري چې ۴۵.۷۴۱ سلنه تخصصي موضوعات، ۳۹.۲۱۶ سلنه بنسټیز موضوعات، ۱۱.۷۶۵ سلنه جامع پوهنتوني موضوعات او ۳.۲۶۸ سلنه اختیاری موضوعات دی او پوهې او مهارتونو په برخه کې په لاندې ډول دي وړتیاوي لاسته راوړي:

  1. پوهه

د ځنګلونو او طبیعي زیرمو په برخه کې د فراغت پوهه، په مختلفو څانګو کې تخنیکي وینا او څیړنه لکه د باغدارئ لرګیوولوژي  د ځنګلونو بیا رغونه او مدیریت، د ځنګلونو او مرغیو ساتنه، شینو ځایونو، پارکونوو، چاپیریال او همدارنګه مدریت او معقول او اندازه شوي کارول هغه د ځنګل داصلې او ثانوي محصولاتو په اړه زده کړه. ده چی تمعه کیږي.

  1. مهارت

د ځنګلونو او طبیعي سرچینو فارغ شوي مهارتونه، هغه مهارتونه دي لکه د پارک دیزاین، د ځنګل بیا رغونه او جوړونه معیاري میتودونه، د اوبو مدیریت ، د ځنګل او طبیعي زیرمو ساتنه، او همدارنګه د کمپیوتر او ساحې سروي کولو مهارتونه ترلاسه کوي.

د فارغانو د کار ساحه

د فارغانو د کار ساحه د ځنګلونو او طبیعي سرچینو د کار ساحه د کرني، اقتصاد، چاپیریال، ښاروالي، زرغون،ایکوتوریزم، کلیو پراختیا، کرني انیسټیټیوتونو،پوهنتونونو، موسسو، کورنیو او بهرنیو شرکتونو او موسسو څخه د کرني او په عمومي توګه په سکتور کي  فارغ  شوي د کرني سکتور اداري او همدارنګه مسلکی او ملکیت کڅوړی.

 

شمیره

نوم

تخلص

د پلار نوم

جندر

د علمی رتبی

د تحصیل درجی

دنده

د زنگ و هلو شمیره

ایمیل

1

یدالله

محمودی

میرزاحسین

نارینه

پوهنیار

ماستر

استاد

0775089184

Yadullah.mahmodi@gamil.com

2

کبرا

کاظمی

سید کاظم

شحینه

نامزد پوهنیار

لیسانس

استاد

0772554855

Kobrakazimi2019@gamil.com

 

 

 

 

 

 

 

د باغدارۍ څانګه پیژندنه

د باغدارۍ څانګه په ۱۳۹۲ لمریز کال کې د کرنې په چوکات کې د ځنګلدارۍ او باغدارۍ د څانګې تر نامه لاندې جوړه شوه او په ۱۳۹۷ کال کې یې د فراغت لومړۍ دوره ټولنې ته وړاندې شوه، چې د اړتیا  له مخې د باغدارۍ له څانګې جدا شوه. په ۲۰۱۲ کال کې د یاد شوي څانګې څخه او په خپلواکه توګه کار پیل کړ. د دې څانګې له جوړېدو څخه موخه د باغدارۍ په برخه کې د محصلینو د علمي معیارونو په پام کې نیولو سره په تخصصي ډول روزنه ده. په دې څانګه کې له ۱۴۰۲ کال راهیسې د محصلینو استخدام پیل شوی او په دې څانګه کې تر زده کړو وروسته ټولنې ته وړاندې کیږي. دا څانګه د نوي شوي نصاب په پام کې نیولو سره د سبزیجاتو، زینتي بوټو، میوو او ګلانو په ګډون بیلابیل مضامین په نظري او عملي ډول تدریس کوي.

لرلید

د هارتیکلچر څانګه هوډ لري چې د تاسیس شویو اصولو په پام کې نیولو سره د ښوونې او روزنې د معیاري میتودونو په کارولو سره د ساینسي او مسلکي پرسونل د روزنې، څیړنې او د باغدارۍ سکتور د ودې او پراختیا او د هر اړخیز اقتصادي او ټولنیز پرمختګ په پروسه کې د همکارۍ لپاره ټولنې ته وړاندې کړي..

مأموريت

د باغدارۍ  څانګه دنده لري چې د ساینسي او مسلکي کارمندانو د روزنې له لارې د باغدارۍ ساینس،  او ټیکنالوژۍ پراختیا، معرفي او پراخ کړي، په دې توګه د تدریس، څیړنې او ترویج خدماتو په وړاندې کولو سره د باغدارۍ محصولاتو کمیت او کیفیت ته وده ورکړي. د سوداګرۍ وده د ملي عايد ترلاسه کول او د خوراکي توکو خوندیتوب تضمین کول ترڅو د ټولنې د هوساینې او اقتصادي او ټولنیز پرمختګ په پروسه کې مهم رول ولوبوي.

د باغدارۍ د زده کړې موخې ټرلاسه کړی

لاندې تعلیمي اهداف په اړیکه کې تعقیب کیږي.

د محصلینو لپاره د باغدارۍ د مختلفو مضامینو تدریس

د باغدارۍ په سکتور کې د ځوانو کارکوونکو روزنه

د باغدارۍ په څانګه کې د محصلینو د مهارتونو او ظرفیتونو د پوهاوي د کچې لوړول

د باغدارۍ په څانګه کې د عصري ټیکنالوژۍ او د هغې کارولو سره د محصلینو معرفي کول

د باغدارۍ په سکټور کې د مختلفو پروژو پلي کولو په اړه د محصلینو پیژندنه

د باغدارۍ د صنعت پراختیا او د برخه والو اړتیاوو پوره کول

• د بڼوالۍ په څانګه کې د څیړنې او ساینسي او تخنیکي مطالعاتو ترسره کول

 

 

د باغدارۍ آمریت تمه لرونکې پایلې

د باغدارۍ له څانګې څخه د فراغت وروسته، محصلینو به په راتلونکي کې وړتیاوې ترلاسه کړي، چې دا به د سکټور د پراختیا لامل شي.

د باغدارۍ پوهه او مهارتونه ترلاسه کول

د باغدارۍ د پروژو د تطبیق لپاره اسانتیاوې

د کاري فرصتونو رامنځته کول او د خوړو خوندیتوب ډاډمن کول

د باغدارۍ محصولاتو د کمیت او کیفیت د کچې لوړول

د هارتیکلچر په سکتور کې د پانګونې هڅونه

د ارزښت سلسله لوړول او د باغدارۍ محصولاتو سوداګرۍ ته وده ورکول

• د ټولنې د ټولنیز او اقتصادي پرمختګ په موخه د باغدارۍ د خدمتونو وړاندې کول

 

 

د فارغانو تعریف

د باغدارۍ څانګه د جوړولو موخه ټولنې ته د متخصصو کادرونو روزنه ده. دا څانګه د خپل ماموریت په پام کې نیولو سره او د تدریس، څیړنې او ترویج د معیاري میتودونو په کارولو سره ټاکل شوې ترڅو د څلورو کلونو په اوږدو کې د لیسانس تر کچې محصلینو وروزل شي ترڅو د باغدارۍ سکتور ته وده ورکړي او د هیواد اقتصادي ودې لامل شي.

د باغدارۍ څانګې د تدریس موده معمولا څلور اکادمیک کلونه دی. د باغدارۍ څانګې نصاب ۱۶۱ کریډیټ لري او د دې څانګې ټول زده کوونکي اړ دي چې دغه نصاب بشپړ کړي.

په دې نصاب کې اصلي موضوعات 83 کریډیټ دي، چې د دې برخی د ټولو کریډیټ 51 سلنه جوړوي. همدارنګه، تخصصي موضوعات 46 کریډیټ دي، چې د دې نصاب ټول کریډیټ 27 سلنه جوړوي، او په دې نصاب کې د پوهنتون شمول موضوعات 24 سلنه دي چې 14.90 سلنه دي، او اختیاري موضوعات 6 کریډیټ دي، کوم چې د ټول کریډیټ 6 سلنه دي.

په دې برخه کې ټولټال ۷۰ مضمونونه لري، چې ۲۸ اساسي مضمونونه، ۱۹ تخصصي مضامین، ۲۳ اختیاري مضامين او پوهنتون ټول شموله دی او همدارنګه ۲ د څېړنې پروژې مضمونونه، چې د ۶ اختیاري مضامینو د پلي کولو په صورت کې ۱۵ کریډیټ شامل دي، او ټولټال 161 کریډیټ دي.

د پوهې په برخه کې:

 د هیواد  پرمختګ د زراعت او  په پراختیا کې دی. ځکه چې د کرنې په برخه کې پرمختګ د کار فرصتونه رامنځته کوي، د بې وزلۍ له منځه وړل، د انسان روغتیایی وده، د صنعت وده او د ټولنیز عاید زیاتوالی. له نېکه مرغه د هېواد عمده صادراتي توکي د باغدارۍ محصولات دي، چې په کور دننه او بهرکی ښه بازار لري، چې د هېواد د عوایدو په زیاتوالي کې مهم رول لوبوي.

له همدې امله د باغدارۍ څانګه د پورتنیو موخو د پوره کولو او یو معیاري نصاب په لرلو سره به د محصلینو علمي ظرفیتونه په مختلفو برخو لکه د میوو، ګلانو، سبزیجاتو، زینتي بوټو تولید، د میوو ذخیره او پروسس او وده وکړي. سبزیجات، ترڅو دوی وکولای شي متخصص کارمندان شي، او په ټولنه کې دنده ترسره کړي.

مهارتونه:

هغه محصلینو چې د باغدارۍ له څانګې فارغ شوي د باغدارۍ په بیلابیلو برخو کې مهارتونه لري لکه د میوو او سبزیجاتو تولید، د ګلونو تولید، د باغدارۍ محصولاتو ذخیره او پروسس، د زینتي نباتاتو پلان او ډیزاین، او د درملو بوټو پوهه.

برسېره پردې، دوی د پرمختللي کرنې په اړه معلومات ترلاسه کوي، لکه د شنو خونو د ډولونو او ډولونو ډیزاین او د کوچنیو اوبو لګولو ډولونه چې د باغدارۍ د محصولاتو په وده کې لوی رول لوبوي.

د فارغانو د کار ساحه:

 افغانستان یو کرنیز هیواد دی چې په معتدل اقلیم کې ډیر شمیر باغباني بوټي تولیدوي. له نېکه مرغه، خلک له پخوانیو وختونو راهیسې د باغدارۍ بوټو کرلو سره اشنا دي، او په دې توګه یې د دوی حیاتي اړتیاوې پوره کړې.

 

له همدې امله نړیوالو تخنیکي او څیړنیزو موسسو او د خصوصي سکتور پانګونې د بڼوالۍ په برخه کې ډیر کاري فرصتونه رامنځته کړي دي. نو په دې توګه، د باغدارۍ فارغین د باغدارۍ په مختلفو څانګو، دولتي او خصوصي ادارو او سکټورونو (د کرنې، مالدارۍ او اوبو لګولو وزارت، د سوداګرۍ او صنایعو وزارت، د ترانسپورت او خصوصي تشبثاتو وزارتونو) کې د ودې لپاره کافي فرصتونه لري. د بڼوالۍ د سکتور د ودې او د باغدارۍ د محصولاتو د سوداګرۍ لپاره، خپله دنده ترسره کړي، چې د باغدارۍ سکتور لپاره یو ښه پرمختګ ګڼل کیږي.

د باغدارۍ څانګه د اکادمیک استادانو پروفایل

 

شماره

ڼوم

تخلص

پلار ڼوم

جندر

د زده کړې درجې

علمي رتبه

د تلیفون شمیره

بریښنا‌لیک

1

نصیر

مخلص

خداداد

مرد

ماستر

پوهنمل

0767478514

naseer.bamyani@gmail.com

2

رحمت الله

کاظمی

محمد کاظم

مرد

ماستر

پوهنیار

0770333372

kazimirahmatullah@dhei.edu.af

3

یاسین

کوثر

عوض

مرد

ماستر

پوهنیار

0776987033

yasin.kawsar2014@gmail.com

 

front message

د دایکندي د لوړو زده کړو مؤسسې د رئیس پیغام

11 میاشتې ۱ اونی ago

  الحمدلله رب العالمین الصلاة و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین سیدنا محمد و علی آله و صحبه و من تبعهم بإحسان إلی یوم الدین.

خو بیا هم: پوهنتونونه او د لوړو زده کړو موسسې د هیواد له لومړنیو ښوونیزو بنسټونو څخه دي، چې د افغانستان د اسلامي امارت د لوړو زده کړو وزارت د محترم مقام تر رهبرۍ لاندې د هیواد د بچیانو د روزلو او روزنې په موخه فعالیت کوي. او په نننۍ ټولنه کې د کارو بار د غوښتنې پر بنسټ د بشري منابعو په توګه د افغانستان د اسلامي امارت د حکومت د اهدافو د تحقق لپاره په ټول عزم او استقامت سره د هیواد د تعلیمي ادارو په استازیتوب کار کوي. د اقتصادي، ټولنیزې او کلتوري ودې بنسټیزه دنده هم په غاړه لري، لکه څنګه چې په وروستیو کلونو کې د اسلامي امارت د لوړو زده کړو وزارت رهبري د لوړو زده کړو د نظام د بیا رغولو لپاره نه ستړې کېدونکې هلې ځلې کړې دي. د تعلیمي موسسو کیفي وده ترڅو د لوړو زده کړو موسسې وکولی شي د ټولنې مخ پر ودې اړتیاوو ته ځواب ووایي او د دریم نسل پوهنتونونو کچې ته ورسیږي چې پرمختللو ټولنو ترلاسه کړي، پرته له شکه چې د هیواد ډیری تعلیمي موسسې پاتې دي، پرته له لومړي څخه. هغه نسل چې اساساً د درجې په کچه دی، په داسې حال کې چې نن ورځ د هېواد ځینې تعلیمي بنسټونه دویم نسل (ساینس ته متوجه) ته رسېدلي او له اوسني وضعیت سره به ډېر ژر د درېیم نسل شاهدان واوسو. یا د تولید پر لور نسل، موږ به د هیواد پوهنتونونه وي، چې د تولید، د هیواد د صنعت او اقتصاد په پیاوړتیا کې به اړین رول ولوبوي او د خلکو په ژوند کې به د مثبت بدلون لامل شي. بې له شکه د اسلامي امارت د لوړو زده کړو وزارت د رهبرۍ هڅې بې نتیجې پاتې شوې او نن ورځ موږ د هیواد د لوړو زده کړو په موسسو کې د تیرو کلونو په پرتله د کیفیت له پلوه د بدلون او پرمختګ شاهدان یو، که څه هم په کمیتي لحاظ. د هیواد د تعلیمي ادارو او له دې سره سم په تیرو شلو کلونو کې د تعلیمي پروګرامونو زیاتوالی په دې وروستیو کې یو څه ډیر زیات شوی دی، خو باید هیر نکړو چې یوازې د کمیت سره معامله نه شي کولای اساسي اهدافو ته ورسیږو. د کار بازار د غوښتنې او د ټولنې د اړتیاوو پر بنسټ د بشري منابعو روزل او برابرول، د هېواد د لوړو زده کړو وزارتونو او تحصیلي بنسټونو ته ځای ورکړل شوی، د لوړو زده کړو موسسو کیفیت ته پاملرنه شوې او لکه څنګه چې د اړوندو اړخونو د هڅو په پایله کې د لوړو زده کړو موسسو کیفیت ته په پام سره ارزښتناک ګامونه پورته شوي چې د پام وړ بریالیتوب دی، د دې لاسته راوړنو له جملې څخه د کیفیت لوړولو او اعتبار ورکولو ریاست کې د خپلواکو بستونو رامنځته کول دي. د کیفیت لوړولو او اعتبار ورکولو کمیټې د دندو د قانون مسوده، د ساینسي برنامو بیاکتنې (APR) پلي کول، د مالي ملاتړ پلي کول، د زیربنایي پروژو پلي کول، د خپرونو او مجلو ملاتړ، علمي او د ماسټرۍ او دوکتورا بورسونو ته د پروفیسورانو لیږل شامل دي. د کیفي ستراتیژیکو اهدافو د ترلاسه کولو لپاره ګامونه کولی شي د تعلیمي موسسو ساینسي پرمختګ ته اشاره وکړي.

      د دایکنډي د لوړو زده کړو موسسه چې د دایکندي ولایت په مرکز نیلي ښار کې موقعیت لري، په هیواد کې یو له نویو تاسیس شویو او مخ پر ودې موسسو څخه دی او د لوړو زده کړو د لوړو موخو د ترلاسه کولو لپاره د کیفیت د تضمین پروګرامونو پلي کولو او تطبیق ته ژمن دی. د لوړو زده کړو وزارت او د معیاري سایز په برخه کې هڅه کوي چې د یوې معیاري تعلیمي موسسې په توګه په علمي، تحصیلي، څیړنیزو او خدماتي پروګرامونو کې په ملي او نړیواله کچه ویاړ ترلاسه کړي، په دې نظر د لوړو زده کړو مؤسسې رهبري او د کیفیت د لوړولو محترم ریاست او باورلیک په صادقانه توګه هڅه کړې چې ډاډ ترلاسه کړي چې ټولې څانګې او د کیفیت د ښه والي او اعتبار ورکولو معیارونو پراساس د لوړو زده کړو موسسې برنامې تنظیم کړي؛ د بیاکتنې بورډ لخوا بیاکتنې ته چمتو شي.

      په همدې موخه د لوړو زده کړو وزارت د کیفیت د لوړولو او د اعتبار ورکولو د پروګرامونو د تطبیق په برخه کې د محترمو علمي، مالي او اداري مرستیالانو له هر اړخیز ملاتړ څخه د مننې په ترڅ کې، د پوهنځیو محترمو رئیسانو، د کیفیت د ښه والي او اعتبار ورکولو محترم ریاست، د کمیټې له ټولو هغو محترمو څخه چې د دایکندي د انستیتوت د ۱۴۰۱ کال د ځان ارزونې د راپور په چمتو کولو او ترتیب کې یې زیار ایستلی، مننه او قدرداني کوم. د لوړو زده کړو موسسه او د لوی خدای له دربار څخه ورته د لا بریالیتوب هیله کوم.

 

  د دايکنډي د لوړو زده کړو موسسې رئيس انجنير محمد ناصر حنظله

Boss