معرفی پوهنځی تعلیم وتربیه

 

تعلیم و تربیۀ سالم؛ جامعه سالم، در حقیقت تعلیم و تربیه است که جامعه را از ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و ... می سازد. تعلیم و تربیه سازندۀ رفتار تمام افراد یک جامعه است.

تأسیس پوهنځی تعلیم و تربیه: موسسه تحصیلات عالی دایکندی براساس پیشنهاد شماره (۱۷) مورخ (۱۱/۱/۱۳۹۳) ریاست دفتر، آمریت تحریرات وزارت تحصیلات عالی به ریاست جمهوری و شماره حکم (۳۱۸) مورخ ( ۱۷/۱۳۹۳) ریس جمهور حامدکرزی به کمیت (۴۱) تن کارمند در بخش کادری، اداری و خدماتی منظور و ایجاد گردیده بود.

پوهنځی تعلیم و تربیه با تشکیلات یک تن به حیث ریس پوهنځی و شش نفر استاد در دو دیپارتمنت فارغ ده( ریاضی - فزیک و کیمیا-بیولوژی) ایجاد شده و در سال۱۳۹۴ شروع به فعالیت نمود. و همچنین درسال۱۳۹۳  این  پوهنځی  شامل کود رشته های امتحانات کانکور گردید و در سال۱۳۹۴ به تعداد ۱۲۱ نفر محصل  در دو دیپارتمنت معرفی گردید.

درسال ۱۳۹۵/۱۳۹۶ دیپارتمنت های مشترک جداسازی شد و به چهار دیپارتمنت فارغ ده تبدیل گردیده است. در حال حاضر این  پوهنځی به تعداد۱۹نفر اعضاء کادری که از آن جمله ۸ نفر آن ماستر و۱۱ نفر آن لیسانس، ۳نفر کارمند اداری و دو نفر کارمند خدماتی، مجموع محصلین آن ۴۹۸ تن که از آن جمله به تعداد  ۱۳۳ تن ذکور و به تعداد۳۶۵ تن اناث می باشد.

دیپارتمنت­های موجود

پوهنځی تعلیم و تربیه: اکنون دارای چهار دیپارتمنت ذیل می­باشد:

  • ریاضی
  • فزیک
  • کیمیا
  • بیولوژی

     دیدگاه (Vision):  

پوهنځی تعلیم و تربیه با در‌‌ نظر داشت نیازهای جامعه در عرصه تعلیم و تربیه از طریق ارایه برنامه‌های مناسب علمی، تحقیقی و عرضه خدمات با کیفیت، نسل متخصص و مسلکی را تربیه ‌و تقدیم جامعه می نماید.

مأموریت Mission:

  پوهنځی تعلیم و تربیه پیوسته در بهبود و بلند بردن کیفیت آموزش و پرورش تلاش به خرج داده و طبق نصاب تحصیلی وزارت تحصیلات عالی پروسه تدریس خویش را عیار نموده است و در پیش‌برد فعالیت­های علمی، تحقیقاتی و تقویه حس مسئولیت فردی و اجتماعی محصلان از طریق فهم دقیق با ارزش‌های عالی اسلامی و انسانی تلاش خواهند نمود.

 

هدف از ایجاد  پوهنځی تعلیم و تربیه:

  • چون تعلیم و تربیه پایه و اساس تمام علوم است. جامعه امروزی که نیاز به ترقی و پیشرفت دارد، بر اساس همین علوم نهادینه می شود. نیاز مبرم جامعه به آموزش برنامه های علمی- تحقیقاتی و آموزش مهارت ها در نتیجه ضرورت به ایجاد این پوهنحی را نمود.
  • تربیه کادرهای علمی و مسلکی پذیرفته شده به سطح ملی و بین المللی، متعهد با فرهنگ اسلامی و افغانی جز اهداف اساسی می باشد.
  • انکشاف روحیه همدیگر پذیری، احساس مسؤلیت فردی و جتماعی نیز اهداف اساسی می باشد.

اهداف بلندمدت:

  • ارتقای ظرفیت بخش کادری و اداری.
  • افزایش تشکیل اکادمیک ، اداری و خدماتی.
  • ایجاد حداقل از سه تا هفت دیپارتمنت جدید.
  • ایجاد و مجهزکردن لابراتوارها برای دیپارتمنت ها.

پیام رئیس پوهنځی تعلیم و تربیه موسسه تحصیلات عالی دایکندی

پوهنحی ها در بدنه پوهنتون ها/ مؤسسات تحصیلات عالی جز اساسی ترین نهاد های تحصیلی در کشور می باشد که برای تربیه و آموزش نسل جوان مطابق با معیارهای علمی- تحقیقی ملی و بین المللی با استفاده از و سایل و تکنالوژی نوین به عنوان نیروی بشری مطابق به نیاز جامعه و بازار کار با تمام تعهد و پشتکار تلاش می نمایند. پوهنحی تعلیم و تربیه در پلان های کوتاه مدت و بلندمدت خود در راستای انکشاف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که جز وظایف اساسی خود دانسته و در راستای تحقق آن تلاش می کند. تلاش های شبانه روزی تمام همکاران در این نهاد تحصیلی سبب تغییرات چشم گیری در بخش ارایه خدمات تحصیلی با کیفیت، تطبیق برنامه های علمی مؤثر و کارا، ارایه خدمات اداری سریع و مفید، نهادینه کردن حس مسؤلیت فردی و هم دیگر پذیری گردیده است. این پوهنحی دارای افراد کادری متخصص و متعهد به تمام ارزش های اسلامی و انسانی بوده که تقریبا بالاتر از ۷۰٪ آن را استادان ماستر که از بهترین پوهنتون های سطح ملی و بین المللی فارغ التحصیل گردیده است تشکیل میدهد. اما با وجود کمبودات بخش های کادری، اداری و خدماتی، لابراتوارها و کتابخانه باز هم این پوهنحی تمام تلاش خود را نموده تا از دیگر نهادهای ملی پس نماند. جای امیدواری است که یک روز شاهد کاهش تمام کمبودات و دست آورد های علمی و تحقیقاتی زیاد بوده باشیم.

پوهنیار اسد الله آروین

رئیس پوهنحی تعلیم و تربیه

 

معرفی نامه رئیس پوهنحی تعلیم و تربیه

اسدالله آروین فرزند غلام نبی در سال۱۳۶۹ در دایکندی متولد و مکتب ابتدای و سپس عالی را در لیسه ذکور سنگ موم مرکز دایکندی به پایان رسانیده و سپس در سال ۱۳۸۸ از مکتب به درجه اعلا فارغ شده است. پس از سپری کردن امتحان کانکور درسال۱۳۸۸ در پوهنتون بامیان، پوهنحی تعلیم و تربیه، دیپارتمنت بیولوژی موفق گردیده و پس از چهار سال تحصیل درسال۱۳۹۲ موفقانه از این پوهنتون فارغ التحصیل گردیده است. همچنین پس از سپری نمودن امتحان در بورسیه ماستری کشور ایران در سال۱۳۹۶ در دانشگاه تهران در رشته میکروبیولوژی شروع به ادامه تحصیل و در سال۱۳۹۸موفقانه فارغ التحصیل گردیده است.

شروع کار در ادارت دولتی.

در سال۱۳۹۴پس از سپری نمودن امتحان کادری بست بیولوژی دیپارتمنت کیمیا - بیولوژی، پوهنحی تعلیم وتربیه، موسسه تحصیلات عالی دایکندی به شکل رقابت آزاد کامیاب و به عنوان استاد(نامزد پوهیالی) تقرر حاصل نموده و تا سال۱۳۹۶ در امورات علمی( تدریس مضامین، سمینارها...) فعالیت نمود، در این میان در سال۱۳۹۴به مدت هفت ماه به عنوان سر پرست موسسه تحصیلات عالی دایکندی وظیفه اجرا نموده است.. از تاریخ۲۷/۶/۱۳۹۹ الی اکنون به حیث ریس پوهنحی تعلیم و تربیه و استاد در دیپارتمنت بیولوژی در این موسسه انجام وظیفه می نماید.

شهرت ریس پوهنحی و کارمندان اداری- خدماتی پوهنحی تعلیم وتربیه

 

شماره نام تخلص جنسیت رتبه علمی درجه تحصیل وظیفه نمبر مبایل ایمیل لینک مقالات
1 اسدالله آروین ذکور پوهنیار ماستر رئیس پوهنحی 772982800 as.shentiya@gmail.com  
2 غلام علی ابراهیمی ذکور ندارد لیسانس مدیر عمومی تدریسی 778817216 ghulamalie10@gmail.com  
3 محمد انور محمودی ذکور ندارد لیسانس مدیر اجرائیه 0778899707 anwarmahmodi@gmail.com  
  علی خان جعفری ذکور ندارد لیسانس مدیر لابرانت کیمیا 0773065757    

شناسنامه دیپارتمنت بیولوژی

معرفی و تاریخچه مختصر دیپارتمنت بیولوژی

      دیپارتمنت بیولوژی در بدنه پوهنحی تعلیم و تربیه می­باشد که هدف آن، تربیه و آموزش کادرهای متخصص در بخش تدریس علوم  تجربی، به طور دقیق و مسلکی، در قالب نصاب درسی معیاری و تائید شده از جانب وزارت تحصیلات عالی می باشد.  دیپارتمنت کیمیا و بیولوژی در سال۱۳۹۳ در بدنه پوهنحی تعلیم و تربیه ایجاد اما در سال۱۳۹۶ به دو دیپارتمنت کیمیا و بیولوژی جداسازی شده و در حال حاضر دارای سه تن اعضای کادر علمی می­باشد. در مجموع تعداد محصلین این دیپارتمنت ( ۱۷۳)  تن بوده که به تعداد ( ۴۷ ) محصل ذکور و به تعداد ( ۱۲۶) محصل اناث می­باشد.

دیدگاه دیپارتمنت بیولوژی

     رشته بیولوژی یک واحد فعال تحصیلی در چارچوب پوهنحی تعلیم و تربیه می­باشد که هدف آن تربیه و آموزش آگاهان و کادرهای  متخصص در بخش علوم طبیعی و ارایه ای  تحصیلات عالی با کیفیت و معیاری متناسب با نیازهای جامعه و بازار کار می­باشد.

ماموریت دیپارتمنت بیولوژی

     دیپارتمنت بیولوژی برای رشد و انکشاف سطح دانش مسلکی و مهارت های نوین محصلان و مساعد ساختن زمینه­های یادگیری دانش تخصصی علوم ساینسی مرتبط را بر اساس نیازمندی­های جامعه مآموریت خود می­­داند.

اهداف آموزشی دیپارتمنت بیولوژی

بخش محصلان:

  1. معرفی نصاب تحصیلی جدید، مدرن و پیشرفته.
  2. تهیه کتب، لکچر نوت ها و معرفی مآخذ معتبر داخلی و خارجی برای محصلان.
  3. توظیف استادان غرض راهنمای محصلان در هر صنف درسی.
  4. ایجاد یک کتابخانه غنی و قابل دسترس برای تمام محصلان و استادان  دیپارتمنت بیولوژی.
  5. انکشاف و بهبود کیفیت تدریس، تحقیق و آموزش.
  6. معرفی محصلان به سمینارها، ورکشاب ها و کورس های کوتاه مدت و بلند مدت آموزشی.

بخش استادان:

  1. ارتقای سطح دانش استادان دیپارتمنت تا سطوح ماستری و دکتورا.
  2. آشنا ساختن استادان با مدرن ترین میتود های تدریس.
  3. اشتراک استادان در سیمینار ها، ورکشاب ها و کورس های آموزشی.
  4. ایجاد شرایط مساعد برای آموزش لسان های خارجی.

نتایج متوقعه

  اهداف نهای دیپارتمنت بیولوژی این است که یک الگوی فعال، با دسپلین و عیار شده با معیار های ملی و بین المللی باشد . مطابق اهداف طرح شده ای خویش جواب گوی نیازمندی های جامعه که همانا تربیه استادان و معلمان مسلکی، متخصص، با ایمان و  متعهد به ارزش های عالی انسانی و ملی است، باشد. دیپارتمنت امید وار است فارغان آن که عاری از تعلقات قومی، مذهبی، لسانی و سمتی تربیه شده اند، بتوانند به سطح ملی و بین المللی با فارغان دورۀ لیسانس رشته بیولوژی از لحاظ دانش و مسلک رقابت نمایند.

تعریف فارغ التحصیلان رشته بیولوژی

برنامه (بیولوژی)؛ فردی را فارغ التحصیل دوره لیسانس خود میداند که  مطابق نصاب تحصیلی، حد اقل ۱۳۶کریدت را در یک دوره تحصیلی چهار ساله (۸ سمستر) تکمیل نموده و در بخش دانش، مهارت ها و سلوک شرایط ذیل را دارا باشد:

  1. در بخش دانش: فارغان شناخت نسبی در برنامه های  بیولوژی مخصوصا در مورد بیولوژی عمومی، نباتات عمومی، کیمیای حیاتی، زولوژی غیرفقاریه و فقاریه، میکروبیولوژی، ژنتیک، اناتومی وفیزیولوژی بدن انسان و ....... را داشته باشد و نقش آن را در کاربرد های بیوتکنالوژی و تولیدات مواد صنعتی، ساینس، تعلیم و تربیه ، زراعت و طب ، ادویه، و غیره بفهمند.
  2. در بخش مهارت‌ها: فارغ التحصیل رشته بیولوژی فردی است که؛ در حد لازم آشنایی با زبان بین المللی (انگلیسی)  و زبان تخصصی بیولوژی (لاتین) را با  قواعد آن داشته باشد. توانایی تهیه و ترتیب  مقالات علمی و ارایه پریزینتشن ها در سطح ملی و بین المللی را دارا باشد.
  3. در بخش سلوک: فارغ التحصیل رشته بیولوژی فردی است که؛ احترام به ارزش های اسلامی و ملی، اخلاق حسنه و سلوک اکادمیک، دین دوستی و وطن دوستی، احترام به ارزش های دینی، حقوقی و انسانی را فرا گرفته باشد که بتواند عدالت را در تمام امور به بهترین وجه تأمین کند.

زمینه های کاری فارغان دیپارتمنت بیولوژی

  1. رفع کمبود کادرهای علمی برای پوهنتون ها و موسسات تحصیلات عالی کشور.
  2. تربیت معلمان بیولوژی برای تدریس مضامین رشته بیولوژی در مکاتب دولتی و خصوصی.
  3.  عهده دارشدن مسؤلیت انجام کارهای عملی و تجربه های بیولوژیکی در لابراتوار بیولوژی.
  4. همکاری در زمینه های مختلف صحی، تغذی در مؤسسات دولتی و غیردولتی یا بخش های تحقیقی کشور.
  5. آمادگی برای ادامه تحصیلات بالاتر در جهت تأمین کادر علمی پوهنتون ها و سایر مراکز تحقیقی.
  6.  فارغ التحصیلان رشته بیولوژی کار های عملی لابراتواری را برای لابرانت های نو آموز موسسات تحصیلی  نیمه عالی توضیح  و تشریح نموده میتوانند.

  نقات قوت:

  1. اساتید جوان و با تجربه.
  2. داشتن پلان روشن برای آینده.
  3. داشتن صنوف درسی معیاری.
  4. داشتن کریکولم معیاری و همه شمول تایید شده وزارت تحصیلات عالی.
  5. تدریس معیاری طبق نیاز بازار کار و جامعه.
  6. استفاده از منابع دست اول توسط اساتید.
  7. موجودیت انگیزه برای تحقیق در زمینه تخصص اساتید.

نقات ضعف:

  1. عدم اعطای بورسیه برای اساتید جهت ارتقاء ظرفیت.
  2. نبود لابراتوار.
  3. عدم کتابخانه معیاری در سطح پوهنحی و  دیپارتمنت.
  4. کمبود کادر علمی در دیپارتمنت.
  5. عدم موجودیت میز و چوکی معیاری و انترنیت کافی برای اساتید در دیپارتمنت.
  6. عدم دسترسی محصلین به انترنت.
  7. عدم موجودیت شرایط جهت برقراری ارتباطات با دیپارتمنت های مرتبط ملی و بین المللی.

شهرت استادان دیپارتمنت بیولوژی پوهنحی تعلیم وتربیه

 

شماره نام تخلص جنسیت رتبه علمی درجه تحصیل وظیفه نمبر مبایل ایمیل لینک مقالات
1 سید محمد هاشمی ذکور نامزد پوهنیار لیسانس سرپرست دیپارتمنت بیولوژی 0776985118 s.m.hashimy11@gmial.com  
2 اسدالله آروین ذکور پوهنیار ماستر استاد 772982800 as.shentiya@gmail.com  
3 معصومه نجاتی اناث پوهنیار ماستر استاد 772450644 masomahnejati@gmail.com  
4 محمد حمید محمدی ذکور نامزد پوهنیار لیسانس استاد ۷۷۱۰۳۰۲۰۹ hami.mohammadi1030@gmail.com  
5 حامد محمدی ذکور نامزد پوهنیار لیسانس استاد 0775195375 mohammadihamed447@gmail,com  

 

 

شناسنامه دیپارتمنت کیمیا

معرفی و تاریخچه مختصر دیپارتمنت کیمیا

    رشته کیمیا یک واحد فعال در چارچوب  پوهنحی تعلیم و تربیه مؤسسه تحصیلات عالی دایکندی می‌باشد  که بنایی کاری استادان این دیپارتمنت را: تدریس، ترجمه، تحقیق، تألیف و رهنمایی محصلان در عرصه های گوناگون علمی و اکادمیک تشکیل میدهد.

    هدف عمده ای دیپارتمنت کیمیا پیروی از طرزالعمل‌ها، لوایح، مقرره‌ها و قانون وزارت محترم تحصیلات عالی و تطبیق آن‌ها است. استادان کیمیا مکلف اند که فعالیت‌های علمی و اکادمیک خود را در پرتو همین موارد ذکر شده انجام دهند. تا بتوانند معلمین ورزیده مسلکی مجهز با تیوری‌های آموزشی معاصر تربیه و تقدیم جامعه نمایند.

    دیپارتمنت کیمیا در سال ۱۳۹۳ یکجا با دیپارتمنت بیولوژی، با ایجاد پوهنحی تعلیم و تربیه در مؤسسه تحصیلات عالی دایکندی افتتاح گردید طوری‌که در آن زمان  پوهنحی تعلیم و تربیه شامل دو دیپارتمنت فارغ ده ( ریاضی-فزیک و کیمیا - بیولوژی) و هر دیپارتمنت دارای۳ عضو کادری علمی بود. در سال ۱۳۹۶ دیپارتمنت کیمیا از دیپارتمنت بیولوژی جدا شد که بعد از آن دیپارتمنت کیمیا به‌طورجداگانه به فعالیت­های اکادمیک خویش ادامه می­دهد. تعداد استادان این دیپارتمنت در سال ۱۳۹۴ به ۲ تن و در سال ۱۳۹۶ به سه نفر افزایش یافت. 

در مجموع تعداد محصلان دیپارتمنت کیمیا در سال ۱۴۰۱ به تعداد ( ۱۰۰) محصل بوده که به تعداد (۲۵) محصل ذکور و به تعداد ( ۷۵) محصل اناث می‌باشد. اولین دور فارغان دیپارتمنت کیمیا در سال ۱۳۹۷می‌باشد و تا به حال ۴دور محصلان از رشته کیمیا فارغ گردیده است.

جدول زمانی دست آوردهای این دیپاتمنت را می‌توان طور ذیل حساب نمود:

  1.  محلات درسی این دیپارتمنت در سال ۱۳۹۹در تعمیر سه منزله تعلیم و تربیه انتقال یافته  ( چهار صنف درمنزل دوم و یک صنف لابراتوار در منزل سوم  که از آن استفاده می گردد، به دسترس این  دیپارتمنت قرار دارد).
  2. دریافت مقطع ماستری  یکی از استادان آن
  3. اعزام ۲ استاد کیمیا به برنامه ماستری در خارج از کشور.
  4. داشتن مقالات علمی، تهیه لکچرنوت­های درسی توسط استادان  و استفاده استادان از سیستم های مختلف  آموزشی عصرنوین و دروس انلاین و ارسال آن به محصلان.

دیدگاه دیپارتمنت

 یکی از اهداف این دیپارتمنت این است تا معلمان متخصص، مسلکی و رهبران لایق و فعال رشته کیمیا را در ساحه تدریس، تحقیق و مهارت های پیداگوژیکی، با تعهد مسلکی و صداقت، بدون در نظر داشت لسان، قوم، نژاد، منطقه و جنسیت؛ آموزش علمی، تخصصی و مسلکی دهند.

مأموریت دیپارتمنت

دیپارتمنت کیمیا رسالت دارد که:

  • پروگرام علمی پذیرفته شده را به سطح ملی و بین المللی به شمول نصاب های تحصیلی جدید به منظور آماده  ساختن استادان و معلمان مسلکی و متخصص در بخش کیمیا به منظور رفع ضرورت های موسسات تحصیلات عالی، موسسات تربیه معلم و مکاتب عرضه دارد.
  • تعلیمات به سویه لیسانس را در رشته کیمیا برای فارغان مکاتب و فارغان صنوف چهارده دارالمعلمین ها، معلمان  برحال شهر ها (اعم از خصوصی و دولتی) فراهم نماید.
  • به ارتقای کمیت و کیفیت تأکید نماید.
  • با موسسات اکادمیک ملی و بین المللی از طریق پوهنتون رابطه برقرار کند.
  • دیپارتمنت را به یک مرکز تدریس، آموزش و تحقیق علم کیمیا درآورد.

اهداف آموزشی رشته کیمیا

اهداف آموزشی دیپارتمنت کیمیا را موارد زیر تشکیل میدهند:

  1.  ایجاد بستر آرام برای تدریس، تحقیق و آموزش غنامند و با کیفیت، در بخش های مختلف کیمیا برای تمام اهداف بخش محصلان:
  1. معرفی نصاب تحصیلی جدید، مدرن و پیشرفته؛
  2. تهیه کتب، لکچر نوت ها و معرفی مآخذ معتبر داخلی و خارجی برای محصلان؛
  3. توظیف استادان مشاور غرض راهنمایی محصلان در هر صنف درسی؛
  4. ایجاد یک کتابخانه غنی و قابل دسترس به شکل هارد و سافت.

 

 

اهداف بخش استادان ؛

  1. - انکشاف و بهبود کیفیت تدریس، تحقیق و آموزش از طریق:
  2. ارتقای سطح دانش استادان دیپارتمنت تا سطوح ماستری و دکتورا؛
  3. آشنا ساختن استادان با مدرن ترین میتود های تدریس؛
  4. اشتراک استادان در سیمینار ها، ورکشاب ها و کورس های آموزشی؛
  5. ایجاد شرایط مساعد برای آموزش لسان های خارجی؛
  1. فراهم سازی استفاده سیستماتیک از تکنالوژی معاصر و پروگرام های آموزشی
  2.  تقاضای بورس‌‌های کوتاه مدت و دراز مدت برای استادان بخاطر ارتقای سویه تحصیلی و سطح دانش آنها ازمقامات ذیصلاح.
  3. جلب و جذب استادان مستعد و با ظرفیت از نسل جوان در کادر علمی دیپارتمنت بر اساس شایسته گی علمی، تخصصی، اخلاقی؛ اما نه بر مبنای تعصب، تبعیض و علایق شخصی؛
  4. تلاش برای ترویج ارائه دروس از طریق پاورپاینت.
  5. تقاضا برای تجهیز لابراتوارهای کیمیا توسط مواد و تکنالوژی‌های عصر نوین.

نتایج متوقعه

دیپارتمنت کیمیا آرزو دارد که یک الگوی فعال، با دسپلین و عیار شده با معیار های ملی و بین المللی باشد .مطابق اهداف طرح شده ای خویش جواب گوی نیازمندی های جامعه که همانا تربیه استادان و آموزگاران مسلکی، متخصص، با ایمان، متعهد و وفادار به ارزش های عالی انسانی و ملی است، باشد. دیپارتمنت امید وار است فارغان آن که عاری از تعلقات قومی، مذهبی، لسانی و سمتی تربیه شده اند، بتوانند به سطح ملی و بین المللی با فارغان دورۀ لیسانس کیمیای کشور های فرامرزی از لحاظ دانش و مسلک رقابت نمایند. بدین ترتیب دیپارتمنت رسالتی را که در برابر خدا، ملت و جامعه دارد صادقانه اداء نماید.

تعریف فارغ التحصیلان رشته کیمیا

برنامه ( دیپارتمنت کیمیا ) پوهنحی تعلیم و تربیه موسسه تحصیلات عالی دایکندی، به منظور  پرورش کادرهای متخصص، مسلکی و رهبران لایق و فعال برای ( نهادهای تعلیمی، آماده  ساختن استادان ومعلمان مسلکی و متخصص در بخش کیمیا به منظور رفع ضرورت های موسسات تحصیلات عالی، موسسات تربیه معلم و مکاتب در ساحه تدریس، تحقیق و مهارت های پیداگوژیکی، با تعهد مسلکی وصداقت، بدون درنظر داشت لسان، قوم، نژاد، منطقه و جنسیت؛ آموزش علمی، تخصصی و  مسلکی ) ایجاد شده است. به این اساس برنامه ( کیمیا)؛ فردی را فارغ التحصیل دوره لیسانس خود میداند که  مطابق نصاب تحصیلی، حد اقل۱۳۶ کریدت را در یک دوره تحصیلی چهار ساله (۸ سمستر) تکمیل نموده و در بخش دانش، مهارت ها و سلوک شرایط ذیل را دارا باشد:

  1. در بخش دانش: فارغان رشته کیمیا توانایی و ظرفیت رقابت نمودن با همتاهای خود در کشورهای منطقه و جهان و توانایی و تحقیق و تحلیل و تجزیه مواد کیمیاوی را داشته باشند تا قادر به انجام  کارهای عملی شوند. شناخت نسبی در برنامه های  (کیمیا)  مخصوصا در مورد مبانی کیمیا، کیمیای غیرعضوی عضوی، کیمیای فزیکی، ادویه، رادیوشیمی، پولیمیر، نانوشیمی، کیمیای کمپلکس و... را داشته باشد و نقش آن را در صنعت و تجارت، ساینس، تعلیم و تربیه ، زراعت و طب ، ادویه، فارمسی و غیره بفهمند.
  2. در بخش مهارت‌ها: فارغ التحصیل برنامه (کیمیا) فردی است که؛ در حد لازم آشنایی با زبان بین المللی (انگلیسی)  و زبان تخصصی کیمیا با  قواعد آن داشته باشد. توانایی تهیه و ترتیب  مقالات علمی رشته کیمیا را  دارا و با پروگرام‌های Chemdraw ، office  و دیگر برنامه های کمپیوتری آشنا و قادر به حل مشکلات خود را در بخش‌های مربوطه باشد.
  3. در بخش سلوک: فارغ التحصیل برنامه (کیمیا) فردی است که از پروگرام درسی مضامین تخصصی و مسلکی خویش؛ احترام به ارزش های اسلامی و ملی، اخلاق حسنه و سلوک اکادمیک، دین دوستی و وطن دوستی، احترام به ارزش های دینی، حقوقی و انسانی را فرا گرفته باشد که بتواند عدالت را در تمام امور به بهترین وجهه تأمین کند و متعهد به وطن و وظیفه بوده و الله متعال را در انجام تمامی امور حاضر، ناظر و حساب رس بداند.

 (نیاز سنجی) نیاز کشور، نیاز بازارکار
علم کیمیا یکی از بخش های علوم ساینسی محسوب میشود. کار برد آن در ساحه تولیدات صنعتی و بخصوص در بخش تولیدات مواد معدنی و موارد کاربردی دیگر اهمیت خاص دارد. اکثراً در مکاتب به معلمان متخصص و مسلکی کیمیا اشد ضرورت احساس می شود. برعلاوه به حیث کارشناسان مسلکی در بخش های زراعت و صنعت برای تولید کودهای کیمیاوی، انواع ادویه جات طبی، تهیه پولیمرهای ترکیبی... از علم کیمیا استفاده می گردد. نکات ذیل نیاز به ایجاد این علم را ثابت می سازند:

نقات قوت:

  1. اساتید جوان و با تجربه.
  2. داشتن پلان های کوتاه مدت و طویل مدت برای آینده.
  3. داشتن صنوف درسی کافی و معیاری
  4. داشتن کریکولم معیاری و همه شمول تایید شده وزارت تحصیلات عالی.
  5. تدریس معیاری طبق نیاز بازار کار و جامعه.
  6. استفاده از منابع معتبر و دست اول توسط اساتید.
  7. موجودیت انگیزه برای تحقیق در زمینه تخصص اساتید.

نقات ضعف:

  1. عدم اعطای بورسیه برای اساتید جهت ارتقاء ظرفیت.
  2. کمبود تجهیزات و مواد لابراتوار.
  3. عدم کتابخانه معیاری در سطح پوهنحی و دیپارتمنت.
  4. کمبود کادر علمی در دیپارتمنت.
  5. عدم موجودیت انترنت کافی و معیاری برای اساتید.
  6. عدم دسترسی محصلین به انترنت.
  7. عدم موجودیت شرایط جهت برقراری ارتباطات با دیپارتمنت های مرتبط ملی و بین المللی.

شهرت استادان دیپارتمنت کیمیا پوهنحی تعلیم وتربیه

 

شماره نام تخلص جنسیت رتبه علمی درجه تحصیل وظیفه نمبر مبایل ایمیل لینک مقالات
1 سید محمد  رامش ذکور پوهنیار ماستر آمر دیپارتمت کیمیا 0778214499 sm.ramesh110@gmail.com  
2 محمد عالم  جعفری ذکور نامزد پوهنیار لیسانس استاد 0779696178 alim.mozafary1369@gmail.com  
3 نظر علی یزدانی ذکور پوهیالی لیسانس استاد 0774157999 yazdani2017ap@gmail.com  
4 جمعه خان واثق ذکور نامزد پوهنیار لیسانس استاد 0774758601 jumakhan.wasiq33@gmial.com  

 

شناسنامه دیپارتمنت ریاضی

معرفی و تاریخچه مختصر دیپارتمنت ریاضی

      رشته ریاضی یک واحد فعال تحصیلی در چارچوب پوهنحی تعلیم و تربیه می­باشد که هدف آن تربیه و آموزش آگاهان و کادرهای متخصص در بخش تدریس علوم  ریاضیکی، به طور دقیق و مسلکی، در قالب نصاب درسی معیاری و تائید شده از جانب وزارت محترم تحصیلات عالی به وسیله کادر متخصص می­باشد.

       دیپارتمنت ریاضی و فزیک در سال۱۳۹۳ در بدنه پوهنحی تعلیم و تربیه ایجاد و این دیپارتمنت در سال ۱۳۹۳برای اولین بار به تعداد ( ۶۰ ) تن محصل جذب نمود. تعداد اعضای کادر علمی این دیپارتمنت در سال اول ( ۲ ) تن و در سال۱۳۹۶ به تعداد (۱) تن افزایش نموده. در سال۱۳۹۶به دو دیپارتمنت ریاضی و  فزیک تقسیم شدن همچنان در سال۱۳۹۷ یک تن دیگر نیز به جمع اعضای کادری آن افزوده گردیده و حال دارای چهار تن اعضای کادر علمی می­باشد.

       در مجموع تعداد محصلین این دیپارتمنت (۱۳۷)  تن بوده که به تعداد ( ۳۵) محصل ذکور و به تعداد ( ۱۰۲ ) محصل اناث می­باشد. این دیپارتمنت تا کنون چهار دور محصل فارغ داده است.

دیدگاه دیپارتمنت ریاضی

     رشته ریاضی یک واحد فعال تحصیلی در چارچوب پوهنحی تعلیم و تربیه می­باشد که هدف آن تربیه و آموزش آگاهان و کادرهای  متخصص در بخش علوم ریاضیکی و ارائه­ی تحصیلات عالی با کیفیت و معیاری متناسب با نیازهای جامعه و بازار کار می­باشد.

مآموریت دیپارتمنت ریاضی

     دیپارتمنت ریاضی برای رشد و ارتقای سطح دانش مسلکی دانشجویان، مساعد ساختن زمینه­های فراگیری دانش تخصصی علوم ریاضی مرتبط را بر اساس نیازمندی­های جامعه مآموریت خود می­­داند.

اهداف آموزشی رشته ریاضی

اهداف دیپارتمنت ریاضی قرار ذیل می­باشد:

  • به منظور تربیه معلمان و استادان متخصص و متعهد و اعزام آن در مکاتب و دانشگاه­ها
  • آشنایی محصلان با ریاضیات جدید
  • اهمیت و رول ریاضی در همه بخش­های علوم طبیعی و علوم اجتماعی
  • جایگاه ریاضی در جامعه و جهان
  • نقش بنیادی ریاضیات در پیشرفت علوم و فنون مورد پذیریش همگان است. چون امروزه فراگیری هر علم و فن بدون فراگیری ریاضیات ویژه آن علم امکان پذیر نیست.
  • تربیه متخصص ریاضی برای مراکز ساینسی و مکاتب وزارت معارف

زمینه­های کاری فارغان دیپارتمنت ریاضی

  • تدریس در لیسه­ها
  • جذب کادرهای علمی در پوهنتون­های دولتی و خصوصی
  • جذب در بخش­های محاسباتی مانند حسابداری در ادارات دولتی و غیر دولتی
  • جذب در بانک­ها
  • جذب در شرکت­های مخابراتی
  • بلند بردن سطح علمی در داخل و خارج در ریاضیات، در اقتصاد و در انجنیری.

 نقات قوت:

  1. اساتید جوان و با تجربه.
  2. داشتن پلان های یک سال و چندین ساله برای آینده.
  3. داشتن صنوف درسی معیاری.
  4. داشتن کریکولم معیاری و همه شمول تایید شده وزارت تحصیلات عالی.
  5. تدریس معیاری طبق نیاز بازار کار و جامعه.
  6. استفاده از منابع دست اول توسط اساتید.
  7. موجودیت انگیزه برای تحقیق در زمینه تخصص اساتید.

 نقات ضعف:

  1. عدم اعطای بورسیه برای اساتید جهت ارتقاء ظرفیت.
  2. عدم کتابخانه معیاری در سطح دیپارتمنت.
  3. عدم موجودیت انترنت کافی و معیاری برای اساتید.
  4. عدم دسترسی محصلین به انترنت.
  5. عدم موجودیت شرایط جهت برقراری ارتباطات با دیپارتمنت های مرتبط ملی و بین المللی.

شهرت استادان دیپارتمنت ریاضی پوهنحی تعلیم وتربیه

 

شماره نام تخلص جنسیت رتبه علمی درجه تحصیل وظیفه نمبر مبایل ایمیل لینک مقالات
1 محمد علی زیرک ذکور پوهنیار ماستر آمر دیپارتمنت ریاضی 0771803069 zeerak141@gmail.com  
2 عباس پویا ذکور پوهنیار ماستر استاد 0774696598 Abaausbarez13@gmail.com  
3 محمد تقی احدی ذکور نامزد پوهنیار لیسانس استاد 0790152154 motaqi.ahadi1366@gmail.com  
4 برهانی علیزاده ذکور نامزد پوهنیار لیسانس استاد 0766701485 burhanial68@gmail.com  
5 ضیا وحدت ذکور پوهنیار ماستر استاد 0777828559 zia.wahdat44@gmail.com  

 

شناسنامه دیپارتمنت فزیک

تاریخچه دیپارتمنت فزیک:

  • دیپارتمنت فزیک یک واحد فعال تحصیلی در چارچوب پوهنحی تعلیم و تربیه می­باشد، این پوهنحی درسال (۱۳۹۳) در بدنه مؤسسه تحصیلات عالی دایکندی افتتاح و دارای دو دیپارتمنت فارغ در ( ریاضی و فزیک، کیمیا و بیولوژی) و هر دیپارتمنت دارای۴ عضو کادر علمی بود که در سال۱۳۹۶ از هم جدا شده و حال دارای چهار دیپارتمنت می­باشد، دیپارتمنت فزیک یکی از آن­ها بوده و فعلا به فعالیت­های اکادمیک خویش در بخش فزیک بصورت مستقل ادامه می­دهد.
  • این دیپارتمنت در سال۱۳۹۴ برای اولین­بار عملا از طریق کانکور عمومی به تعداد۶۰ تن محصل جذب و در طی چهار دور فارغ داده که فعلا به تعداد۱۰۵  تن محصل برحال دارد. تعداد اعضا کادری علمی این دیپارتمنت به ۵ تن می­رسد، که شامل ۲ ماستر و۳ لیسانس بوده و یک تن آن فعلا محصل دوران ماستری در خارج از کشور می­باشند.

اهداف دیپارتمنت فزیک:

-تمرکز روی آموزش و تحقیقات علمی.

- تالیف و ترجمه کتاب‌های درسی و ممد درسی.

- استفاده از روش‌های معیاری تدریس و تکنالوژی.

- ارتقای سطح دانش مسلکی و مهارت‌ اعضای کادری علمی.

- آموزش شیوه‌های تدریس معیاری.

- تلاش در جهت بهبود و تدریس با کیفیت.

- ایجاد کتابخانه مجهز برای استادان و محصلان رشته فزیک.

- ایجاد مرکز تریننگ  سافت ویر‌های فزیک برای محصلان و استادان.

دست آورد های دیپارتمنت فزیک:

تعیین موضوع ترجمه برای ترفیع یک استاد و اعزام۲ استاد فزیک به برنامه ماستری در خارج از کشور، تهیه لکچرنوت­های درسی و پلان­های ضروری توسط استادان فزیک)

اولین دور فارغان دیپارتمنت فزیک در سال ۱۳۹۷می­باشد و تا به حال۴ دور محصلان از رشته فزیک فارغ گردیده است.

ارزش های دیپارتمنت فزیک:

  • احترام به ارزش های ملی و اسلامی.
  • عدالت و مساوات.
  • احترام به قوانین نافذه کشور و حقوق انسانی.
  • توسعه همکاری در داخل نهاد با دیگر دیپارتمنت ها.

دیدگاه دیپارتمنت فزیک:

دیپارتمنت فزیک آرزو دارد تا استادان و معلمان متخصص، مسلکی و رهبران لایق و فعال رشته فزیک را در ساحه تدریس، تحقیق و مهارت­های پیداگوژیکی، تعهد مسلکی و صداقت، بدون در نظر داشت لسان، قوم، نژاد، منطقه و جنسیت، آموزش علمی،  تخصصی و مسلکی را تحویل جامعه بدهد.

ماموریت دیپارتمنت فزیک:

دیپارتمنت فزیک ماموریت دارد تا:

  • پروگرام های اکادمیکی پذیرفته شده را به سطح ملی و بین المللی به شمول نصاب های تعلیمی جدید، به منظور آماده ساختن استادان و معلمان مسلکی و متخصص در بخش فزیک بخاطر رفع ضرورت های مؤسسات تحصیلات عالی، مؤسسات تربیه معلم و مکاتب کشورعرضه دارد.
  • تحصیلات به سویۀ لیسانس را در رشتۀ فزیک برای فارغان مکاتب وفارغان صنوف چهاردۀ دارالمعلمین­ها، معلمان برحال مکاتب ولایت دایکندی ( اعم از خصوصی و دولتی) فراهم نماید.
  • بالای ارتقای کمیت وکیفیت  تأکید نماید.
  • با مؤسسات اکادمیک ملی و بین المللی از طریق مؤسسه رابطه بر قرار نماید.
  • دیپارتمنت  را به یک مرکز تدریس، آموزش و تحقیق علم فزیک تبدیل نماید.

 

نقات قوت:

  1. اساتید جوان و با تجربه
  2. داشتن پلان برای آینده
  3. داشتن صنوف درسی معیاری
  4. داشتن کریکولم معیاری و همه شمول تایید شده وزارت تحصیلات عالی.
  5. تدریس معیاری طبق نیاز بازار کار و جامعه.
  6. استفاده از منابع دست اول توسط اساتید.
  7. موجودیت انگیزه برای تحقیق در زمینه تخصص اساتید.

نقات ضعف:

  1. عدم اعطای بورسیه برای اساتید جهت ارتقاء ظرفیت.
  2. نبود لابراتوار.
  3. نبود وسایل الکترونیکی ( ال سی دی و پروجکتور).
  4. عدم کتابخانه معیاری در سطح دیپارتمنت.
  5. نداشتن لابرانت متخصص در رشته فزیک.
  6. کمبود کادر علمی در دیپارتمنت.
  7. عدم موجودیت مکان( اتاق) برای هر استاد.
  8. عدم موجودیت میز و چوکی معیاری برای اساتید در دیپارتمنت.
  9. عدم موجودیت انترنت کافی و معیاری برای اساتید.
  10. عدم دسترسی محصلین به انترنت.
  11. عدم موجودیت شرایط جهت برقراری ارتباطات با دیپارتمنت های مرتبط ملی و بین المللی.

 

شهرت استادان دیپارتمنت فزیک پوهنحی تعلیم و تربیه

 

نام تخلص جنسیت رتبه علمی درجه تحصیل وظیفه نمبر مبایل ایمیل لینک مقالات
الله یار انوش ذکور پوهنیار ماستر آمر دیپارتمنت فزیک 775010019 allahyar.anosh@gmail.com  
سید انور سیرت ذکور پوهنیار لیسانس استاد 771203522 anwarsirat7@gmail.com  
رضا  رویش ذکور نامزد پوهنیار لیسانس استاد 779107595 reza.royesh2018@gmail.com  
محمد رضا حیدری ذکور نامزد پوهنیار لیسانس استاد ۷۷۹۸۱۷۰۰۶ rezahaidari52@gmail.com  
مرتضی شریفی ذکور نامزد پوهنیار لیسانس استاد 778846496 murtazasharifi01@gmail.com  

 

front message

پیام رئیس صاحب موسسه تحصیلات عالی دایکندی

3 months 1 week ago

  الحمدلله رب العالمین الصلاة و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین سیدنا محمد و علی آله و صحبه و من تبعهم بإحسان إلی یوم الدین.

       اما بعد: پوهنتون ها و مؤسسات تحصیلات عالی جز اساسی ترین نهادهای تحصیلی کشور اند که تحت هدایات  رهبری مقام محترم وزارت تحصیلات عالی امارت اسلامی افغانستان، برای تربیه و آموزش فرزندان کشور و تقدیم آنها به عنوان نیروی بشری براساس تقاضای بازار کار در جوامع امروزی با تمام تعهد و پشتکار فعالیت می نمایند، از سوی هم نهادهای تحصیلی کشور برای تحقق اهداف دولت امارت اسلامی افغانستان در راستای انکشاف اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی وظیفه اساسی را نیز به عهده دارد چنانچه در جریان سال های اخیر رهبری وزارت تحصیلات  عالی امارت اسلامی سعی و تلاش بی دریغ جهت بازسازی نظام تحصیلات عالی برای رشد کیفی نهادهای تحصیلی نموده اند تا مؤسسات تحصیلات عالی بتوانند پاسخگوی نیازهای روبه رشد جامعه باشند و خود را به ردیف نسل سوم پوهنتون ها که همانا جوامع پیشرفته به آن دست یافته است برساند، بدون شک سال های متمادی نهادهای تحصیلی کشور، جز نسل اول که اساساَ مدرک گرا هستند باقی ماندند، در حالی که امروز تعدادی از نهادهای تحصیلی کشور، به نسل دوم (علم محور) رسیدند و با وضعیت کنونی بزودی شاهد نسل سوم؛ یا نسل تولید محور، پوهنتون های کشور خواهیم بود که در تولید، تقویت صنعت و اقتصاد کشور نقش اساسی را ایفا نموده و سبب تغییر مثبت در زندگی مردم خواهد شد. بدون شک تلاش های رهبری وزارت تحصیلات عالی امارت اسلامی  بی تاثیر نبوده و ما امروز شاهد تغییر وتوسعه کیفی نهادهای تحصیلات عالی کشور به تناسب سال های قبلی هستیم، هرچند از لحاظ کمی نهادها تحصیلی کشور و در پیروی به آن افزایش برنامه های تحصیلی در 20 سال اخیر رشد کمی بی رویه داشته اند ولی نباید فراموش کنیم که تنها پرداختن به کمیت نمی تواند ما را به اهداف اساسی که همانا تربیت و تقدیم نیروی بشری بر اساس تقاضای بازار کار و نیازمندی جامعه باشد برساند، خوش بختانه امروز چیزی که مورد عطف توجه رهبری وزرات تحصیالت عالی و نهادهای تحصیلی کشور قرار گرفته است، توجه به کیفیت نهادهای تحصیلات عالی بوده و بر اثر سعی و تلاش دست اندکاران مربوط گام های ارزشمندی پیرامون توجه به کیفیت نهادهای تحصیلات عالی برداشته شده است که موفقیت چشم گیری را در بر داشته است از جمله این دست آوردها می توان به ایجاد بست های مستقل آمریت ارتقای کیفیت و اعتبار دهی، تدوین لایحه وظایف کمیته های ارتقای کیفیت و اعتباردهی، تطبیق بازنگری برنامه های علمی (APR) حمایت مالی، تطبیق پروژه های زیربنایی، حمایت از نشریه ها و مجله علمی و اعزام استادان به بورسیه های ماستری و دوکتورا نامبرد که این گام ها برای تحقق اهداف استراتیژیک کیفی می تواند متضمن پیشرفت های علمی نهادهای تحصیلی باشد.

     مؤسسه تحصیلات عالی دایکندی واقع در مرکز ولایت دایکندی شهر نیلی، یکی از موسسات تازه تاسیس و رو به رشد در کشور بوده و خود را متعهد به اجرا و تطبیق برنامه های تضمین کیفیت برای رسیدن به اهداف والای وزرات تحصیلات عالی می داند و به سوی استندرد سازی در برنامه های علمی اکادمیک، آموزشی تحقیقی و خدماتی برای دریافت اعتبار ملی و بین المللی به عنوان یک نهاد تحصیلی معیاری تلاش می وزرد، با این دیدگاه رهبری مؤسسه تحصیلات عالی و آمریت محترم ارتقای کیفیت و اعتباردهی صادقانه تلاش نموده است تا همه بخش ها و برنامه های مؤسسه تحصیلات عالی  را بر اساس معیارهای ارتقای کیفیت و اعتباردهی عیار نمایند؛ تا آماده بررسی و بازنگری هیئت بازنگر باشد.

     بدینوسیله ضمن قدردانی از حمایت همه جانبه تیم پرتلاش وزارت محترم تحصیلات عالی برای تطبیق برنامه¬های ارتقای کیفیت و اعتباردهی همچنین همکاران عزیزم در معاونیت¬های محترم علمی، مالی و اداری، ریاست های محترم پوهنځی ها، آمریت محترم ارتقای کیفیت و اعتباردهی، کمیته های مربوطه و همه عزیزان که در قسمت تنظیم و ترتیب گزارش ارزیابی خودی سال 1401 مؤسسه تحصیلات عالی دایکندی زحمت کشیده اند اظهار سپاس و قدردانی نموده و توفیقات مزید شانرا از درگاه اقدس الهی مسئلت می نمایم.

انجنیرمحمد ناصر حنظله رئیس موسسه تحصیلات عالی دایکندی
Boss